PEMANFAATAN TIK DALAM MENUMBUHKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR DI GELUMBANG

Authors

  • Dwi Ammelia Galuh Primasari
  • Sri Maryani Universitas PGRI Palembang
  • Suparmanto Suparmanto Universitas PGRI Palembang
  • Diana Juwita Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i2.2904

Abstract

The influence of technological developments in the current era of globalization is something that is inevitable, including in the world of education. This study aims to describe the use of IT in an effort to develop religious character in elementary school students in Gelumbang. This research was conducted because of the importance of growing the religious character of children since elementary school. This study used a qualitative approach with observation techniques, and interviews with educators and students in 3 cluster schools in Gelumbang District. The results of the study show: (1) elementary schools in Gelumbang have used IT to support character education activities in schools, despite some limitations; (2) Educators and principals work together to instill and develop religious character in their learners through spiritual activities; and (3) through IT assistance, activities in developing religious character Students become more interesting and meaningful. This effort, is expected to form positive religious character, and build the closeness of learners and creators.

References

Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar Volume 1 Nomor 2a Desember 2017

Andrianto. (2019). Faktor-faktor Penyebab Kenakalan Remaja di Lebak Mulyo Kecamatan Kemuning Kota Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah Vol.1 No.1 hlm. 82-104, Januari 2019

Anshori, Sodiq. (2017). Pemanfaatan TIK sebagai Suber dan Media Pembelajaran di Sekolah. Civic-Culture: Jurnal Ilu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya. Hlm.10-12. ISSN 2579-9924 (online), ISSN 2579-9878 (cetak).

Alwisol. (2006). Psikologi kepribadian.

Malang: UMM Press.

Dewanggi, M. (2014). Tesis; Pengaruh Kelekatan, Gaya Pengasuhan, dan Kualitas Lingkungan Pengasuhan terhadap Karakter Anak Perdesaan dan Perkotaan. Institut Pertanian Bogor.

Kafarisa, R. F., & Kristiawan, M. (2018). Kelas Komunitas Menunjang Terciptanya Karakter Komunikatif Peserta Didik Homeschooling Palembang. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Koesoema, D. (2012). Pendidikan Karakter Utuh dan Menyeluruh. Yogyakarta: Kanisius.

Kristiawan, M. (2017). The Characteristics of the Full Day School Based Elementary School. Transylvanian Review, 1(1).

Kristiawan, M. (2016). Telaah Revolusi Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib, 18(1), 13-25.

Kristiawan, M., & Fitria, H. (2019). Menumbuhkan Rasa Cinta Kepada Allah Dan Mahluknya Pada Anak Usia 5-6 Tahun. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 6(2).

Liputan6.com. 11/04/2019. 5 Fakta Terbaru Kasus Audrey, Terduga Penganiaya Minta Maaf. Online. Diakses 17/04/2019 pukul 19.15.

m.jatimnow.com. 19/05/2018. Lantaran tak Dibelikan HP, Pemuda di Ponorogo Nekat bakar Rumahnya. Online. Diakses 17/04/2019 pukul 19.37.

Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Vo. 2 No.1 , 37-50.

Renata, R., Kristiawan, M., & Pratami, F. A. R. (2017, December). Perbincangan Pendidikan Karakter. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Rusman, Dkk. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi & Komunikasi, Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sayer, I. M., Kristiawan, M., & Agustina, M. (2018). Fairy Tale as a Medium for Children’s Character Cooperation Building. Al-Ta lim Journal, 25(2), 108-116.

Tatan, Z.M. & Teti Sumiati. (2011). Pengaruh Penggunaan Media Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. DOI: 10.30998/formatif.v1i1.64. Jurnal Formatif 1(1):70-81. ISSN: 2088-351X.

Tribunjateng.tribunnews.com. 12/04/2019. Bohong atau Fakta: Kasus Audrey Penganiayaan Siswi SMP oleh Siswi SMA. Online. Diakses 17/04/2019 pukul 19.23.

UNICEF. (2014). Hidden in Plain Sight: A Statistical Analysis of Violence Against Children. New York: UNICEF.

Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa dengan Memaksimalkan Peran Orang Tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2).

Youtube.com. noodietukangfoto, dan teladan rasul. Didownload dari Video Tube Player.

Zubaedi. (2011). Desain pendidikan karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Downloads

Published

2019-06-28

How to Cite

Primasari, D. A. G., Maryani, S., Suparmanto, S., & Juwita, D. (2019). PEMANFAATAN TIK DALAM MENUMBUHKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR DI GELUMBANG. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 152–159. https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i2.2904