ETIKA DAN MORALITAS PENDIDIKAN DALAM MENGEMBANGKAN SDM BERBASIS SAINS DAN TEKNOLOGI

Authors

  • Syaiful Sagala Universitas Negeri Medan

Abstract

This study aims to determine how the ethics and morality of education in developing human resources (HR) based on science and technology. This study designed case study using a descriptive qualitative approach with data collection techniques through Focus Group Discussion (FGD) and observation through school visits supported by documentation. The findings of this study indicate that schools that have the courage to face risks based on ethical values generally have managed to overcome routine problems and have been able to develop themselves become more productive and competitive. From these findings it is assumed that the quality of ethics and morality application in school management can be the basic foundation of the school to achieve the success of developing human resources based on science and technology in their respective schools.

Keywords— Ethics, learning, human resource development

References

Mussolikhah, Dian Tatim dan Suputra, I Nyoman (2015) Implementasi Kurikulum 2013 Pada Program Keahlian Administrasi Perkantoran (APK) SMK Negeri 1 Turen Kabupaten Malang. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, Volume 1, Nomor 3, Nopember 2015.

Mursid, R (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Motif Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Kewirausahaan. JURNAL TABULARASA PPS UNIMED Vol.12 No.1, April 2015

Giriyanti, Indri dan Oktarina, Nina (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping Pada Mata Pelajaran Kearsipan Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Administrasi Perkantoran Ii Di Smkn 9 Semarang Tahun Ajaran 2014-2015. Economic Education Analysis Journal 4 (3) (2015)

Joyce, Bruce dan Weill, Marsha (2000). Models of Teaching. London: Allyn and Bacon

Handoko, Zilla Padmasari dan Wrastari, Aryani Tri (2014). Hubungan antara Gaya Belajar dengan Metode Pengajaran Guru SMA di Kawasan Surabaya. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental Vol. 03 No. 02, Agustus 2014

Hamalik, Oemar (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Kountur, Ronny (2008). Mudah Memahami Manajemen Resiko Perusahaan. Jakarta: PPM.

Sagala, Syaiful (2011). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan: Pemberdayaan guru, tenaga kependidikan, dan masyarakat dalam manajemen sekolah. Bandung: Alfabeta.

Sagala, Syaiful (2013). Etika dan Moralitas Pendidikan: Peluang dan Tantangan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sagala, Syaiful (2014). Konsep dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sagala, Syaiful (2014). Human Capital: Membangun Modal SDM Berkarakter Unggul Melalui Pendidikan Berkualitas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Utami, Sri Endang (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa. JURNAL PARADIGMA Volume 2, Nomor 1, November 2015: ISSN 2406-9787

Downloads

Published

2018-07-18