PENDIDIKAN GLOBAL BERBASIS KEARIFAN LOKAL
Abstract
Globalization bring new challenges that must be answered by education. Need to change strategy education in preparing humans Indonesia in order to provide answers to the global challenges and opportunities globally. Method in this study using a research method descriptive qualitative. This study provides an overview of the global education through local wisdom. Study guide SMA 18 cities Palembang. Data collection techniques used in this study is observation, interviews, and documentation. Result of this research is a global education based local wisdom is required in order to improve the quality of education can compete in the middle of globalization. Global education very need to be applied to the current conditions. Global education based local wisdom is expected to create education competitive and innovative quality and reliable, which is able to compete in the middle of globalization.
Â
Keywords- education, local wisdom, globalization
References
Ahmad, S., Kristiawan, M., Tobari, T., & Suhono, S. (2017). Desain Pembelajaran SMA Plus Negeri 2 Banyuasin III Berbasis Karakter Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Iqra': Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 2(2), 403-432.
Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. ELEMENTARY, 4(1).
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Hadari, N. (2005). Penelitian Terapan. Yogyakarta: Gajah Mada University.
Kompas.com . (2015).
Kristiawan, M. (2016). Telaah Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Sumber Daya Manusia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib , 18(1), 13-25.
Kuntoro, S, A. (2012). “Konsep Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal sebagai Dasar Pembentukan Karakter Bangsaâ€. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan. Program Studi Ilmu Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Margno. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Naufal, A. (2014). Pancasila, Budaya Virtual dan Globalisasi. Purwokerto: STAIN Press.
Ridwan, N. (2007). Landasan Keilmuan Kearifan Lokal. Jurnal Islam dan Budaya Ibda , Vol. 5 No. 1 Hal. 27-38.
Scholte, J. A. (2002). Globalization. London: Palgrave.
Soetomo. (2012). Keswadayaan Masyarakat, Manifestasi Kapasitas Masyarakat untuk Berkembang secara Mandiri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, N. (2006). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suwito, Y. S. (2008). Pendidikan Berbasis Budaya Yogyakarta. Makalah dalam Sarasehan Budaya Selasa Wagen di Bangsal Kepatih , 15 Juli 2008.
Tilaar, H. A. (2004). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta
Tilaar, H. A. (2015). Pedagogik Teoritis untuk Indonesia . Jakarta: Buku Kompas.
Wagiran. (2010). Pengembangan Model Pendidikan kearifan Lokal Dalam mendukung Visi Pembangunan Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta 2025. Yogyakarta: Biro Administrasi Pembangunan.