PENGARUH BAHASA IBU TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA DINI
Abstract
Abstract– This study aims to see the influence of mother tongue on cognitive ability of early childhood. The research method used in this research is true experimental design with posttest-only contol group design. This research was conducted at Group B KB Terpadu Sehati of Kalibening Village, Tugumulyo District, Musi Rawas Regency with 37 samples. Group B2 as an experimental group using the mother tongue as the language of instruction in learning activities and Group B1 as a control group using Bahasa Indonesia as a penagntar language in the learning activities. The data collection technique is done by observation technique to see the cognitive ability of the child on the scope of logical thinking development with the level of attainment of placing objects in order of size. Data of cognitive abilities of children obtained were analyzed by descriptive statistical analysis techniques and inferential statistics. Hypothesis testing is done by t-test at significance level α = 0,05. From the test results obtained tcount = 4.15 and ttable = 2.04. Thus tcount > ttable, which means H0 is rejected and H1 accepted. The conclusion obtained is that there is influence of mother tongue on cognitive ability of children in Group B KB Terpadu Sehati of Kalibening Village Year 2018.
Â
Keywords– Mother Language, Cognitive Ability, Early Childhood
Â
Abstrak– Penelitian ini bertujuan untuk melihat adanya pengaruh bahasa ibu terhadap kemampuan kognitif anak usia dini. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah true experimental design dengan rancangan posttest-only contol group design. Penelitian ini dilaksanakan pada Kelompok B KB Terpadu Sehati Desa Kalibening Kecamatan Tugumulyo Kabupaten Musi Rawas dengan jumlah sampel 37 anak. Kelompok B2 sebagai kelompok eksperimen menggunakan bahasa ibu sebagai bahasa pengantar dalam kegiatan pembelajaran dan Kelompok B1 sebagai kelompok kontrol menggunakan Bahasa Indonesia sebagai bahasa penagntar dalam kegiatan pembelajaran. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi untuk melihat kemampuan kognitif anak pada lingkup perkembangan berpikir logis dengan tingkat pencapaian menempatkan benda dalam urutan ukuran. Data kemampuan kognitif anak yang diperoleh dianalisi dengan teknik analisis statistik deskriptif dan statistik inferensial. Pengujian hipotesis dilakukan dengan uji-t pada taraf signifikansi α = 0,05. Dari hasil pengujian yang dilakukan diperoleh thitung = 4,15 dan ttabel = 2,04. Dengan demikian thitung > ttabel, yang berarti H0 ditolak dan H1 diterima. Kesimpulan yang diperoleh adalah terdapat pengaruh bahasa ibu terhadap kemampuan kognitif anak pada Kelompok B KB Terpadu Sehati Desa Kalibening Tahun 2018.
Â
Kata Kunci– Bahasa Ibu, Kemampuan Kognitif, Anak Usia Dini