DISCRUPTION DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
Abstract— Teachers are still teaching conventionally, explaining the subject matter, giving examples of problems, and then assigning tasks or exercises. This can make learners less enjoying math lessons. Therefore disruption in learning is very necessary. The digital era can be utilized for disruption of math learning. The online media available today can be used to clarify the subject matter. Learners can describe a histogram with the help of a computer using Excel and paint applications, or those in online. One of the web that can be used is An Internet Mathematics Assessment System (IMathAs). Learners are trained to solve a problem from simple to difficult. Issues related to the day-to-day life of learners up to the problems presented in the form of data tables. Excel apps can be used to create grouped data. Then the histogram display created from ImathAs can be edited using paint, arranged and colored. So learning difficult and scary math is fun.
Â
Keywords— Discruption, online media
Â
Abstrak— Guru masih ada mengajar secara konvensional, menjelaskan materi pelajaran, memberi contoh soal, dan kemudian memberi tugas atau latihan soal. Hal ini dapat membuat peserta didik kurang menyenangi pelajaran matematika. Oleh karena itu disruption dalam pembelajaran sangat perlu dilakukan. Era digital dapat dimanfaatkan untuk disruption pembelajaran matematika. Media online yang ada saat ini dapat digunakan untuk memperjelas materi pelajaran. Peserta didik dapat menggambarkan histogram dengan bantuan komputer menggunakan aplikasi Excel dan paint, atau yang ada di online. Salah satu web yang dapat digunakan adalah An Internet Mathematics Assesment System (IMathAs). Peserta didik dilatih untuk menyelesaikan suatu masalah dari yang sederhana sampai dengan yang sulit. Masalah yang terkait dengan kehidupan sehari-hari peserta didik sampai dengan masalah yang disajikan dalam bentuk data tabel. Aplikasi Excel dapat digunakan untuk membuat data berkelompok. Kemudian tampilan histogram yang dibuat dari ImathAs dapat diedit menggunakan paint, diatur penulisannya dan diwarnai. Sehingga belajar matematika yang sulit dan menakutkan menjadi menyenangkan.
Â
Kata Kunci— Discruption, media online