MODEL PEMBELAJARAN CORE (CONNECTING, ORGANIZING, REFLECTING, AND EXTENDING) BERBANTUAN MACROMEDIA FLASH 8 TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SMP NEGERI 15 PALEMBANG
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of the CORE learning model assisted  by  Macromedia  Flash  8 on  students'  mathematical  problem solving abilities. This research method uses Groub Design Posttest-Only Control. The population in this study were all eighth grade students in State Middle School 15 Palembang in the 2018/2019 school year. The study sample was 59 students consisting of 30 students from class VIII.9 as the experimental class and 29 students from class VIII.8 as the control class. Samples were taken using Simple Random Sampling techniques. Data was collected through tests of students' mathematical problem solving skills in relation material and functions. The data analysis technique used in this study is the Independent Sample T-Test t-test. The results of the Posttest analysis mean the value of the experimental  class  is  80.34  and  the  average  value  of  the  control  class  is  73.10. Research shows that there is a significant effect of the CORE learning model assisted by Macromedia Flash 8 on mathematical problem solving abilities of students of Palembang State Middle School 15.References
Hadi, Sutarto dan Radiyatul. 2014. “Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematis Di Sekolah Menengah Pertamaâ€. Jurnal Pendidikan Matematika. (Vol. 2 No.1) Universitas Lembung Mangkutar. h.55
Hartono, Yusuf. 2014. Matematika Strategi Pemecahan Masalah, Yogyakarta : Graha Ilmu.h.2.
Jainuri dan Tanty Sriyono. (2014).“Eksperimentasi Model Learning Cycle Menggunakan Multimedia Interaktif Flash Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP Negeri 13 Merangin Tahun Pelajaran 2014/2015†Merangin h.19
Kesumawati, Nila .2010. Peningkatan Kemampuan Pemahaman,Pemecahan Masalah, Dan Disposisi Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematis Realistik. Disertasi Dokter pada Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.h.83
Mawaddah, Siti dan Hana Anisah. 2015. “Kempuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMPâ€. Dalam Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lambung Mangkurat. Vol.3 No. 2. h.67
Ngalimun. 2015. Strategi dan Model Pembelajaran.Yogyakarta: Aswaja Pressindo.h.390
Reza Muizaddin dan Budi Santoso. (2016). “Model Pembelajaran CORE sebagai Sarana dalam Meningkatan Hasil Belajar Siswa†dalam Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Vol. 1 No.1. h 235
Siti Mawaddah dan Hana Anisah. (2015) “Kempuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Mata Pelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) Di SMPâ€. dalam Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lambung Mangkurat. (Vol. 3 No. 2. 2015, h.13
Sohimin, Aris. 2013. 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum.Yogyakarta : Ar-Ruz Media. h.39