EFEKTIVITAS PERPADUAN MEDIA KOMIK DENGAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA SISWA SD

Darmanto Darmanto

Abstract


Many studies have shown the advantages of comic media and Student Team Achievement Division (STAD) learning. The purpose of this study was to find out whether comic media can effectively improve learning activities and outcomes in class VI (six) students of SDN 7 Pulau Rimau if combined with STAD learning. The method used in this study is a descriptive quantitative approach involving 18 students. From the study, the results showed that the application of comic media in STAD learning in terms of the level of student activity, teacher activity, and student responses and student learning completeness turned out to be more increasing.

Full Text:

PDF

References


Akin, S., Yildirim, A., & Goodwin, A. L. (2016). Classroom Management through the Eyes of Elementary Teachers in Turkey: A Phenomenological Study. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(3), 771–797.

Arends. (2010). Learning to Teach, Belajar untuk Mengajar (Edisi Tujuh). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arifin, Z. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan Filosofi, Teori & Aplikasinya. Surabaya: Lentera Cendikia.

Ermistri, A. I. (2017). Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Berpikir Kreatif Matematis pada Siswa di Kelas VII SMP. Jurnal PendidikanDan Pembelajaran Untan, 6(6),1–9.

Fitriani, H. (2014). Pengembangan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Menggunakan Animasi Komik Kelas X Sekolah Menengah Atas (SMA). Jurnal Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 33– 43. https://doi.org/10.22342/jpm.8.2.1865.33-43

Ibrahim, M., Rachmadiarti, F., Ismono, & Nur, M. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: University Press.

Isjoni. (2010). Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Jumarniati, J. (2016). Pengaruh Motivasi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMAN di Kecamatan Biringkanaya. Prosiding, 2(1). Retrieved from https://journal.uncp.ac.id/index.ph p/proceding/article/view/429

Kristiawan, M., Suryanti, I., Muntazir, M., & Ribuwati, A. (2018). Inovasi Pendidikan. Jawa Timur: Wade Group National Publishing. Ponorogo: Wade Group.

Lasmawan, I. W., & Sutama, I. M. (2013).Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPS Kelas VIII Mts Nw Gereneng Kecamatan Sakra Timur NTB Tahun Pelajaran 2011/2012. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1).

Marhaeni, A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar IPA. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1).

Negara, H. S. (2015). Penggunaan Komik sebagai Media Pembelajaran terhadap Upaya Meningkatkan Minat Matematika Siswa Sekolah Dasar (SD/MI). Jurnal Terampil,3(3), 66–76.

Nugraheni, N. (2017). Penerapan Media Komik pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Refleksi Edumatika, 7(2), 111-117.https://doi.org/10.24176/re.v7i2.1587

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1. https://doi.org/10.18326/lisania.v1 i1.116

Rahayu, T. R., Huda, M., & Shodikin, A. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS dengan Alat Peraga Rubbik terhadap Self Efficacy Siswa pada Materi Kubus dan Balok. Inspiramatika, 3(2), 117–123.

Rahmawati, R. (2017). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 4 SD Neg. Katangka 1 Makassar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Menggunakan Media Pembelajaran Komik Pendidikan Sains. JPF : Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 109–126.

Shodikin, A. (2014). Strategi Abduktif Deduktif Pada Pembelajaran Matematika dalam Peningkatan Kemampuan Penalaran Siswa SMA. Edusentris, 1(2), 103–116.

Shodikin, A. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Strategi Abduktif-Deduktif Pada Pembelajaran Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 101–110. https://doi.org/10.15294/kreano.v 6i2.3713

Shodikin, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Integral Berbasis Animasi. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i1 .887

Slavin, R. E. (2009). Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Sumarno, W. K., Tatik, T., & Shodikin, A. (2017). Developing Constructivist Webquests Online Materials for TEFL Course. Metathesis: Journal of English Language, Literature, and Teaching, 1(2), 123–135.

Tatalovic, M. (2009). Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study. Journal of Science Communication, 8(4), A02.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Vani, S. (2016). Analisis Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Padang. Jurnal Ekonomica: Research of Economic And Economic Education, 4(2),308–314. https://doi.org/10.22202/economic a.2016.v4.i2.669.

Wahyuni, R. (2016). Pembelajaran Kooperatif Bukan Pembelajaran Kelompok Konvensional. Jurnal Pendidikan Dasar (JUPENDAS), 3(1), 37–43.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.