MENINGKATKAN PEMAHAMAN BERBAHASA MELALUI PROGRAM LITERASI DI SEKOLAH DASAR

Desi Agustini

Abstract


This journal explained how to improve language comprehension through literacy education at SD Negeri 9 Pulau Rimau school or often called the School Literacy Movement (GLS). The School Literacy Program is designed using the Read-Summarize-Tell-Share method. The subjects of this study were all students including low class (1, 2 and 3) and high class (grades 4, 5 and 6), educators (teachers), education staff, principals, and librarians. This research is carried out in accordance with the stages of development of students based on their characteristics; 1) implemented in a balanced manner; 2) use a variety of texts and pay attention to student needs; takes place in an integrated and holistic manner in all curriculum areas; 3) carried out continuously; 4) involves oral communication skills; 5) consider the diversity and conditions of the school. The results of this study students to understand the language properly and correctly.

Full Text:

PDF

References


Fauziah, D. U. (2015). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.

Kristiawan, M. (2016). Telaah Revolusi Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib, 18(1), 13-25.

Mohammed, S. G. (Storytelling Handbook For Primary Teachers). 1991. England: Penguin.

Miftahudin. 2010. Implementasi pen-didikan karakter di SMK Roudlotul Mubtadiin. Makalah disampaikandalam seminar nasional: Strategi dan Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa di Tingkat Satuan Pendidikan, Balitbang Kemen-diknas, Tanggal 28-29 Agustus 2010.

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke-21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 23 Tahun 2013 tentang Standar pelayanan Minimal Pendidikan Dasar di Kabupaten/Kota

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti

Rokhman, F.(2013). Sosiolinguistik:Suatu Pendekatan Pembelajaran Bahasa dalam Masyarakat dan Multikultural. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rokian, A. (2014). Sejarah, Khasanah Budaya dan Potensi Banyuasin. Pangkalan Balai: Dinas Seni Budaya dan Olahraga.

Sumarsono. (2012). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Suragangga, I. M. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. http//ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPM, 160-161


Refbacks

  • There are currently no refbacks.