MENINGKATKAN PEMAHAMAN BERBAHASA MELALUI PROGRAM LITERASI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
This journal explained how to improve language comprehension through literacy education at SD Negeri 9 Pulau Rimau school or often called the School Literacy Movement (GLS). The School Literacy Program is designed using the Read-Summarize-Tell-Share method. The subjects of this study were all students including low class (1, 2 and 3) and high class (grades 4, 5 and 6), educators (teachers), education staff, principals, and librarians. This research is carried out in accordance with the stages of development of students based on their characteristics; 1) implemented in a balanced manner; 2) use a variety of texts and pay attention to student needs; takes place in an integrated and holistic manner in all curriculum areas; 3) carried out continuously; 4) involves oral communication skills; 5) consider the diversity and conditions of the school. The results of this study students to understand the language properly and correctly.References
Fauziah, D. U. (2015). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.
Kristiawan, M. (2016). Telaah Revolusi Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib, 18(1), 13-25.
Mohammed, S. G. (Storytelling Handbook For Primary Teachers). 1991. England: Penguin.
Miftahudin. 2010. Implementasi pen-didikan karakter di SMK Roudlotul Mubtadiin. Makalah disampaikandalam seminar nasional: Strategi dan Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa di Tingkat Satuan Pendidikan, Balitbang Kemen-diknas, Tanggal 28-29 Agustus 2010.
Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke-21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 23 Tahun 2013 tentang Standar pelayanan Minimal Pendidikan Dasar di Kabupaten/Kota
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti
Rokhman, F.(2013). Sosiolinguistik:Suatu Pendekatan Pembelajaran Bahasa dalam Masyarakat dan Multikultural. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rokian, A. (2014). Sejarah, Khasanah Budaya dan Potensi Banyuasin. Pangkalan Balai: Dinas Seni Budaya dan Olahraga.
Sumarsono. (2012). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Suragangga, I. M. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. http//ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPM, 160-161