MODEL KOOPERATIF TIPE PAIR CHECK DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS LITERASI
Abstract
This paper is based on the results of class action research. The study aims to improve the ability to read scanning through a cooperative learning type pair check model on class VIII MTs. Masularul Ulum Pemulutan, Ogan Ilir. The action hypothesis in this study is "Cooperative type paired learning model can improve reading learning scanning of class VIII students of MTs. Masdarul Ulum Ogan Ilir ". Data collection is done by observation and tests. This research was conducted in two cycles which each cycle through four stages. Cycle data is collected through observation sheets and assessment sheets. The data obtained were then analyzed to find out whether there was an increase in learning outcomes achieved by students. After going beyond the first cycle, in the second cycle the teaching and learning process showed satisfactory results compared to the previous cycle. The results of reading scanning skills in cycle II have increased from the first cycle and have reached the expected average value. From the results of the reading scanning scanning cycle II, MTs students. Masdarul Ulum almost achieved learning completeness up to 84.38% and the average student learning outcomes reached 74.4.References
Arifin, E Zaenal dan Amran Tasai. 2010. Karya Ilmiah, Guru Kreatif dan Inovatif. Jakarta: Pustaka Mandiri.
Aqib, Zainal. 2014. Model-Model Media dan Strategi Pembelajaran Konstektual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.
Aqib, Zainal. 2014. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru. Bandung: Yrama Widya.
Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Daryanto dan Muljo Rahardjo. 2012. Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. Depdiknas. 2006. Silabus Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) 2006 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.
Djojosuroto, Kinayati. 2014. Bahasa dan Sastra, Penelitian, Analisis, dan Pedoman Apresiasi. Bandung: Nuansa Cendekia.
Fatmawaty, Eva. 2013. â€Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Melalui Metode CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Memindaiâ€. Laporan Hasil Penelitian. UPI Kampus Sumedang.
Fitria, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Di SMA Negeri 1 0 Palembang. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.
Hamdani. 2010. “Peningkatan Kemampuan Membaca Scanning (Memindai) dengan Model Chart Ekspose Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Air Tiris Kabupaten Kampar Tahun Pelajaran 2008/2009â€. Laporan Hasil Penelitian. Pekanbaru: Universitas Islam Riau.
Iskandar. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gaung Persada Press.
Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. 2013. Strategi Pembelajaran Membaca. Bandung: Remaja Rosdakarta.
Joyce, Bruce, dkk. 2009. Model-Model Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Maryati dan Sutopo. 2012. Bahasa dan Sastra Indonesia 2 untuk SMP/MTs. KelasVIII. Sumatera Selatan. Departemen Pendidikan Nasional.
Ngalimun dan Noor Alfulaila. 2011. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Nurhadi. 2010. Membaca Cepat dan Efektif. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Nurgiyantoro, Burhan. 2011. Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPFE.
Slavin, Robert E. 2005. Copperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Penerjemah: Narulita Yusron. Bandung: Nusa Media.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dn R&D. Bandung: Alfabeta.
Syakur, Abdan. 2009. “Penerapan Model Pair Check dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi pada Siswa Kelas V SD Muhammadiyah Kabupaten Bantaeng.†Laporan Hasil Penelitian. Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Tampubolon. 2015. Kemampuan Membaca,Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Bandung: Angkasa.
Taniredja, Tukiran dkk. 2014. Model-model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, Henry Guntur. 2011. Membaca dalam Kehidupan. Bandung: Angkasa.
Tarigan, Henry Guntur. 2013. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan. Bandung: Angkasa.
Uno, Hamzah B. 2012. Model Pembelajaran, Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif.Jakarta: Bumi Aksara.
Yoni, Acep. 2012. Menyusun Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Familia.