PROFESIONALISME GURU PAUD MELATI TERPADU DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN PADA ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0

Authors

  • Rizki Sapriani Universitas PGRI Palembang

Abstract

Teacher professionalism refers to abilities in pedagogical, personal, social and professional competencies. Teacher professionalism is now increasingly challenged in improving the quality of education in Indonesia, which is still inferior to neighboring countries. The era of industrial revolution 4.0 makes teachers have to prepare themselves to face this challenge, education and learning are demanded to change. This study is about professional teachers in PAUD Melati Terpadu in education in the industrial revolution era 4.0 which aims to determine teacher professional competence in the future. This study uses qualitative methods with field research. Data is taken by making observations directly to the object of research. The results of this study are descriptions of the implementation of PAUD Melati Terpadu learning by teachers to improve the quality of early childhood education.

References

Ahadi, Muh. (2017). Pengembangan Kompetensi Profesionalisme Guru untuk Menyiapkan Pembelajaran yang Bermutu. Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, (pp.348-351).(Hassan, 2018)

Azwar, S. (2004). Metode Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Direktorat Pembinaan Anak usia Dini. (2015). Petunjuk Teknis Penyelenggaraan PAUD HI di Satuan PAUD. Jakarta : Kemendikbud.

Freud, Sigmund. (2006). Pengantar Umum Psikoanalisis. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Kristiawan, M. & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra’ : Kajian Tema pendidikan, vol.3.

Muhadjir, E. (2018). Pidato di Universitas Negeri Yogyakarta pada Sabtu, 28 April 2018. Diakses dari www.republika.co.id

Hassan, M. (2018) Kompetensi Tenaga Kependidikan dalam Menghadapi Era Pendidikan 4.0

Diakses dari kampusdesa.or.id pada tanggal 20 Juli 2018.

Payong, M. R. (2011). Sertifikasi profesi guru (konsep dasar, problematika dan implementasinya). Jakarta: PT. Indeks.

Santorck, J.W. and Yussen S.R. (1993). Child Develpoment. 5th Ed. Dubuque. LA : Wm. C Brown.

Saragih AH. (2008). Kompetensi minimal seorang guru dalam mengajar. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED 5 (1):23-34.

Selvi K. (2010). Teacher‘s competencies. Internatonal Journal of Philosophy of Culture and Axiology 7 (1):167-175.

Sukanti. (2008). Meningkatkan kompetensi guru melalui pelaksanaan tindakan kelas. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, Vol. VI, No. 1.

Solehuddin. (1997). Konsep Dasar Pendidikan Pra Sekolah. Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Dikti.

Suprihatiningrum, J. (2012). Guru profesional, pedoman kinerja, kualifikasi, dan kompetensi guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

www.goodnewsfromindonesia.id, pada 04 Oktober 2017

https://student.cnnindonesia.com pada 19 Januari 2018

https://m.cnnindonesia.com pada 22 Maret 2017

https.//krjogja.com/web/news/read/59981 pada 9 Maret 2018

Downloads

Published

2019-03-06