PENINGKATAN KINERJA SISWA MELALUI PENDEKATAN SAINTIFIK PADA PEMBELAJARAN IPA TERPADU MODEL WEBBED

Rusli Effendi

Abstract


Integrated science teaching. It was held in one Junior High School in Bandung by using a sample of 25 students who were selected by cluster random sampling technique. Student performance reflects This research aimed to improve student performance through a scientific approach in webbed-based their ability in solving specific tasks given by the teacher, and it can be measured by predetermined criteria. To assess student performance, this study used Student Worksheet as its instrument which was rated by rubric grading performance assessment. This study uses a weak experimental design with the design of the one-shot case study. The average performance of students for the first to third meeting were 66.52, 75.32 and 82.68. This data was analyzed using paired t-test and gained significant value of 0.000. Data showed that the highest student performance came from asking question, and the lowestwasfrom experiment planning category.

Full Text:

PDF

References


Brahmasari, I., & Suprayetno, A. (2013). Pengaruh Motivasi Kerja, Kepemimpinan dan Budaya Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan serta Dampaknya pada Kinerja Perusahaan. Jurnal Manajemendan Kewirausahaan, 10(2), 124–135.

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kajian Kebijakan Kurikulum Mata Pelajaran IPA (p. 699). Jakarta: Puskur Balitbang Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional.(2010). Panduan Pengembangan Pembelajaran IPA Secara Terpadu. Jakarta: Puskur Balitbang Depdiknas.

Dewi, K., Sadia, W., & Ristiati, N. (2013). Pengembangan perangkat pembelajaran ipa terpadu dengan setting inkuiri terbimbing untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kinerja ilmiah siswa. Jurnal PendidikanIPA,3(1), 1–11.

Fauziah, R., Abdullah, A., & Hakim, D. (2013).Pembelajaran saintifik elektronika dasar berorientasi pembelajaran berbasis masalah.Jurnal Invotec,9(2), 165–178.

Fogarty, R. (2013). How to integrate the curricula. New York: Skylight Publishing Inc.

Harlie, M. (2012). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi dan Pengembangan Karier terhadap Kinerja Pegawai Negeri Sipil pada Pemerintah Kabupaten Tabalong di Tanjung Kalimantan. Jurnal Aplikasi Manajemen, 11(2), 117–124.

Jack R. Fraenkel,& Norman E. Wallen. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education 7th Edition:Jack R. Fraenkel (J.R. Fraenkel) / Norman E. Wallen (N.E. Wallen): Amazon.com: Books. New York:The McGraw-Hill Companies, Inc.

Kebudayaan, K. P. dan.(2013). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 54 Tahun 2013 Tentang Standar Kompetensi Lulusan. Jakarta: Kemendikbud.

Koesmono, H. (2013). Pengaruh budaya organisasi terhadap motivasi dan kepuasan kerja serta kinerja karyawan pada sub sektor industri pengolahan kayu skala menengah di jawa timur. Jurnal Manajemen DanKewirausahaan (Journal of, 7(2), 171–188.

Lazim, M. (2013).Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Kurikulum 2013.Jurnal Pendidikan, 1(2), 13–22.

Marjan, J., Arnyana, I., & Si, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi Dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA. Mu allimat NW Pancor Selong Kabupaten.JurnalPendidikan,3(1), 101–109.

Popham, J. (2015). Classroom Assessment : What Teacher Need to Know (Sixth Edition): Books (Boston). Pearson.

Prabowo, S. (2015).The effectiveness of scientific based learning towards science process skill mastery of PGSD students.Jurnal Pendidikan IPA Indonesia,4(1), 15–19.

Rahayu, P., Mulyani, S., & Miswadi, S. (2012).Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Base Melalui Lesson Study.Jurnal Pendidikan IPA, 1(1), 63–70.

Riyadi, S. (2013).Pengaruh Kompensasi Finansial, Gaya Kepemimpinan, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan pada Perusahaan Manufaktur di Jawa Timur.Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan(Journal of,13(1), 40–45.

Rustaman, N. (2012). Keterampilan Proses Sains.Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–12.

Sartika, R. (2012). Faktor risiko obesitas pada anak 5-15 tahun di Indonesia.Makara Kesehatan, 15(1), 37–43.

Sofyan, D. (2013). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Kerja Pegawai BAPPEDA. MalikussalehIndustrial Engineering Journal,2(1), 18–23.

Sudesti, R., Sudargo, F., & K, M. N. (2014).Penerapan Pembelajaran Berbasis Praktikum Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Proses Sains Siswa Smp Pada Subkonsep Difusi Osmosis.Formica Education Online,1(1), 13–23.

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasi dalam Kurikulum TingkatSatuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Usmeldi, U. (2016). The Development Of Research-Based Physics Learning Model With Scientific Approach To Develop Students’scientific Processing. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(1), 134–139.

Wijayanti, A. (2014). Pengembangan autentic assesment berbasis proyek dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan berpikir ilmiah mahasiswa.Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 102–108.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.