MENINGKATKAN PERANAN GURU PROFESIONAL DALAM MENGHADAPI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0
Abstract
The teacher's role and teacher's duties as one of the determinant factors for the success of education, especially in facing education in the era of industrial revolution 4.0. The existence and improvement of teacher professionalism is a very important discourse. Education in the industrial revolution era 4.0 demands a good and professional management of education. Professional teachers emphasize the ability of teachers to transfer knowledge, the ability of teachers to design strategies, and the ability of teachers to implement their learning.References
Arifin, Zainal & Setiyawan, Adhi. 2012. Pengembangan Pembelajaran Aktif dengan ICT. Skripta : Yogyakarta
Jufri, Wahab. 2013. Belajar dan Pembelajaran SAINS. Pustaka Reka Cipta: Bandung
Hanafiah, Nanang dan Suhana, Cucu. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Refika Aditama : Bandung
Hendri, Adi. 2010. Guru Berkualitas: Profesional dan Cerdas Emosi. Jurnal Saung. Vol. 1 No 2 Hal : 1-11
Karwati, Euis dan Priansa, Juni Donni. 2014. Manajemen Kelas Guru Profesional Yang Inspiratif, Kreatif, Menyenangkan dan Berprestasi. Alfabeta : Bandung
Kusnandar, Ade dkk. 2007. Panduan pengembangan Multi Media Pembelajaran. Jakarta : Depdiknas
Muhlison. 2014. Guru Profesional (Sebuah Karakteristik Guru Ideal Dalam Pendidikan Islam). Jurnal Darul Ilmi. Vol (02) N0 (02) Hal : 46-60
Riyanto. 2011. Teknologi Informasi Pendidikan Membahas Materi Dasar Teknologi informasi yang wajib dikuasai pemula IT. Gava Media : Yogyakarta
Surya, Muhammad. 2004. Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung : Pustaka Bani Quraisy
Naisbitt, J. 2008. Megatrend Asia: Delapan Megatrend Asia yang Mengubah Dunia (Alih bahasa oleh Danan Triyatmoko dan Wandi S. Brata): Jakarta: Gramedia
Semiawan, C.R.2010. Mencari Strategi Pengembangan Pendidikan Nasional Menjelang Abad XXI. Jakarta: Grasindo