PENGARUH SUPERVISI KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU

Authors

  • Sri Maryani Universitas PGRI Palembang
  • Dwi Ammelia Galuh Primasari SDN 2 Gelumbang

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of school principal supervision on teacher performance. This study used a survey method with a research population of principals and teachers at SDN 2 Gelumbang, Gelumbang District, Muara Enim Regency. The method used is the survey method. Data collection techniques using questionnaires with Likert scale and Proportional Random Sampling techniques. Processing data using simple linear regression and multiple linear regression to find out the effect together. The results showed that the supervision of principals had a positive effect on teacher performance at SDN 2 Gelumbang, Gelumbang District, Muara Enim Regency.

References

Bafadal, I. (1992). Supervisi Penga-jaran: Teori dan Aplikasinya Dalam Membina Profesional Guru. Jakarta: Bumi Aksara.

Baktinia, T. G. N. R. (2012). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru dan Hasil Belajar Siswa (Studi tentang Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah SMP terhadap Kinerja Guru dan Hasil Belajar Siswa pada SMPN di Lingkungan Dinas Pendidikan Kota Bandung. Tesis. Bandung: Uni-versitas Pendidikan Indonesia.

Daryanto (2005), Supervisi Pembelajar-an, Inspeksi meliputi: Controling, Correcting, Judging, Directing, Demonstration. Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas. (2004). Kerangka Dasar Kurikulum 2004. Jakarta.

Handayani, T., & Rasyid, A. A. (2015). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Guru, dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru SMA Negeri Wonosobo. Akuntabilitas Manaje-men Pendidikan, 3(2).

Imron. (2011). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Makawimbang, J. H. (2011). Supervisi dan Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Mentari Ocvilia Amanda, Rudi Salam, S. S. (2016). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Bungoro Kabupaten Pangkep. Seminar Nasional, 149–154.

Muhidin, S. (2011). Desain Penelitian Kuantitatif, Panduan Praktis Bagi Dosen dan Mahasiswa.

Mulyasa. (2012). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Neagley, R. L. dan E. D. (1980). Handbook For Effective Super-vision of Instruction (Third Edit). Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Pidarta, M. (2009). Supervisi Pendidikan Kontekstual. Jakarta: Rineka Cipta.

Rifaldi, M. A. (2014). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kepuasan kerja guru di SMK ADB Invest Se-Kota Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4), 122–133.

Renata, R., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The Influence Of Headmaster’s Supervision And Achievement Motivation On Effective Teachers. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(4).

Samsudin. (2006). Manajemen sumber daya manusia. Bandung: CV Pustaka Setia.

Scheerens, J & Bosker, R. J. (1997). The foundation of education effec-tiveness. New York: Pergamon Press.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif & RND.

Sumarsono, H. (2010). Pengaruh Supervisi, Motivasi dan Kedi-siplinan terhadap Kinerja Guru di SMA 1 Negeri 1 Karanganyar. Manajemen Sumber Daya Manusia, 4(2), 152–161.

Undang-Undang No 14. (2005). Undang-Undang Guru dan Dosen UU RI.

Undang-undang No 20. (2003). Sistem Pendidikan Nasional.

Werang, B. R. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Moral Kerja Guru, dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru SDN di Kota Merauke. Cakrawala Pendidikan, 1, 128–137.

Downloads

Published

2019-03-11