MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA

Authors

  • Darmiati Darmiati

Abstract

Management is the process of utilizing all resources in order to achieve the goals set. The management process includes: planning, organizing, implementation, and supervision. the substance of management that exist in educational institutions and become an important focus in the world of education are learners. the purpose of this study is to explain the character education management of learners through extracurricular activities scouting in MTs Negeri 2 Ogan Ilir. This research uses qualitative approach with descriptive method. data collection methods used in the form of observation, interviews, and documentation. MTs Negeri 2 Ogan Ilir, character education in all areas of activity including extracurricular activities scout.

References

Lian, B., Kristiawan, M., & Fitriya, R. (2018). Giving Creativity Room To Students Through The Friendly School’s Program. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).

Kafarisa, R. F., & Kristiawan, M. (2018). Kelas Komunitas Menunjang Terciptanya Karakter Komunikatif Peserta Didik Homeschooling Palembang. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Kristiawan, M. (2016). Telaah Revolusi Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib, 18(1), 13-25.

Kristiawan, M., Ahmad, S., Tobari, T., & Suhono, S. (2017). Desain Pembelajaran SMA Plus Negeri 2 Banyuasin III Berbasis Karakter Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 2(2), 403-432.

Kristiawan, M., & Tobari. (2017). The Characteristics of the Full Day School Based Elementary School. Transylvanian Review, 1(1).

Permendikbud Nomor 23 Tahun 2015 Tentang Penumbuhan Budi Pekerti (PBP). 2015. Jakarta: Depdiknas.

Permendikbud Nomor 12 Tahun 2010 tentang Gerakan Pramuka. 2010. Jakarta: Depdiknas.

Permendikbud Nomor 62 Tahun 2014 tentang Kegiatan Ekstrakurikuler Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah. 2014. Jakarta:

Permendikbud Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter. 2017. Jakarta: Depdiknas.

Sayer, I. M., Kristiawan, M., & Agustina, M. (2018). Fairy Tale as a Medium for Children’s Character Cooperation Building. Al-Ta lim Journal, 25(2), 108-116.

Sudjana, S. (2004). Manajemen Program Pendidikan (Untuk Pendidikan Non-Formal dan Pengembangan Sumber Daya Manusia). Bandung: Fallah Production.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Ulfatin, N. (2013). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Bayumedia Publishing.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta: Depdiknas.

Uttoro. (2007). Identifikasi Faktor-Faktor Penghambat Pelaksanaan Ekstrakurikuler Bulutangkis di MAN III Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: FIK UNY.

Wahjosumidjo. (2007). Kepemimpinan Kepala Sekolah (Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya). Jakarta: PT raja grafindo persanda.

Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa dengan Memaksimalkan Peran Orang Tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2).

Downloads

Published

2019-07-12