SUPERVISI KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU DI LINGKUNGAN SEKOLAH

Authors

  • Endang Palupi
  • Imas Sukmaswati

Abstract

This study originated from an unfavorable increase in students. This research is a descriptive research which is a research method designed to describe the events that exist and are still ongoing until now or at the present time. Suggestions used in this study are qualitative to discuss social phenomena from the perspective of participants. Thus, this qualitative research is research that is used to examine natural tourism objects where researchers are key instruments that collect qualitative data, namely 1). interview, 2). observation, 3). documentation, and 4). focused discussion (Focus Group Discussion). With the existence of this study, the poor teacher research after supervision by the school principal has increased and it is better to positively improve students and teaching and learning activities in schools can go according to the intended goals.

References

Ainamulyana, (2012). Indikator Dan Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru. Di akses hari Kamis tanggal 14 Januari 2015 pada https://ainamulyana.blogspot.com/2012/02/kinerja-guru.html

Alain Mitrani, et al. (1995). Manajemen Sumber Daya Manusia Berdasarkan Kompetensi. Jakarta. Pustaka Utama Graffiti

Alihamdan. (2017). Jenis-Jenis Penelitian Dan Contohnya. Di akses tanggal 06 September 2017 pada https://alihamdan.id/jenis-penelitian/

Andriani, S., Kesumawati, N., & Kristiawan, M. (2018). The Influence Of The Transformational Leadership And Work Motivation On Teachers Performance. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).

Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1).

Dosen Pendidikan. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Pengertian Menurut Para Ahli. Di akses tanggal 03 Februari 2019 pada https://www.dosenpendidikan.com/metode-penelitian-kualitatif-pengertian-menurut-para-ahli-ciri-tujuan/

Edukasiwae. (2013). Kebiasaan Guru Buruk Dan Dampaknya Bagi Siswa. Di akses pada hari Sabtu tanggal 16 Februari 2013 pada https://edukasiwae.blogspot.om/2013/02/kebiasaan-buruk-guru-dan-dampaknya-bagi.html

Fitria, H. (2018). The Influence Of Organizational Culture And Trust Through The Teacher Performance In The Private Secondary School In Palembang. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).

Fitria, H., Mukhtar, M., & Akbar, M. (2017). The Effect of Organizational Structure And Leadership Style on Teacher Performance In Private Secondary School. IJHCM (International Journal of Human Capital Management), 1(02), 101-112.

Ghaliyah, Gia. (2018). KebiasaanBuruk Yang Tidak Boleh Dilakukan Guru. Di aksestanggal 14 Mei 2018 pada https://unjkita.com/5-kebiasaan-buruk-yangtidak-boleh-dilakukan-guru/

Idris, A.D.S. (2015). Kinerja Dan Penilaian Guru. Di akses tanggal 22 September 2015 pada https://smandatas.sch.id/kinerja-dan-penilaian-guru/

James, W. (1990). Performance Management. London: Institute of Personel and Development

Kristiawan, M., & Asvio, N. (2018). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Negeri Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 86-95.

Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373-390.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Kristiawan, M., Yuniarsih, Y., & Fitria, H. (2019). Supervisi Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Mangkunegara, Anwar Prabu. (2008). Perilaku dan Budaya Organisasi. Bandung: Rafika Aditama.

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. Bandung. Rosdakarya.

Murtiningsih, M., Kristiawan, M., & Lian, B. (2019). The Correlation Between Supervision of Headmaster and Interpersonal Communication With Work Ethos of the Teacher. European Journal of Education Studies.

Rachmatul, (2013). Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif. Di akses tanggal 28 Januari 2013 pada https://rachmatul4212.wordpress.com/2013/01/28/teknik-pengumpulan-data-dalam-penelitian-kuantitatif-dan-kualitatif/

Renata, R., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The Influence of Headmaster’s Supervision And Achievement Motivation On Effective Teachers. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(4).

Sugiyono. (2005). Pengertian Penelitian Deskriptif Kualitatif. Di akses tanggal 7 September 2016 pada https://www.linguistikid.com/2016/09/pengertian-penelitian-deskriptif-kualitatif.html

Tabrani, R. dkk. (2000). Upaya Meningkatkan Budaya Kinerja Guru. Cianjur. CV. Dinamika Karya Cipta

Xerma, (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru. Di akses tanggal 14 April 2014 pada HYPERLINK https://xerma.blogspot.com/2014/04/pengaruh-kepemimpinan-kepala-sekolah.html

Yuliandri, J., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.

Yuliani, T., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2).

Downloads

Published

2019-07-17