EVALUASI IMPLEMENTASI PROGRAM INDONESIA PINTAR DI SMA NEGERI 1 SEMBAWA
Abstract
The Smart Indonesia Program is an effort made by the government for educational equity. This study aims to evaluate the implementation of the Smart Indonesia Program (PIP) at SMAN 1 Sembawa, including program targets, program benefits, and constraints that arise in the mechanism of implementing a smart Indonesia program (PIP). In this study the researcher used descriptive qualitative research methods by collecting data, interviews, documents and library sources as primary data sources and secondary data. The results of the study can be concluded that the implementation of the Smart Indonesia Program (PIP) at SMAN 1 Sembawa has not run optimally as it should be, this can be seen from: 1) There are still many students who receive PIP funds that are not on target, this is because the data used in determining the prospective recipients of KIP or PIP is still inaccurate, 2) Still low awareness of students and parents of students about the allocation of PIP funds, 3) Time of disbursement of PIP funds that are late due to lack of socialization 4) Difficult mechanism for disbursing PIP funds.References
Anas, S. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Herlina, E. (2017). Pendidikan dan Pelatihan Dalam Meningkatkan Model Kerjasama Usaha Menengah Kecil dan Mikro Dengan Usaha Besar di Kecamatan Cikoneng Kabupaten Ciamis. Jurnal Ekonologi Ilmu Manajemen.
Jabar, S. A. (2004). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Kompas.com. (2015, Januari 13). Wajib Belajar 12 Tahun . Juni 2015.
Koni, U. B. (2012). Assesment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Lamsuri, A. R. (2009). Memahami Pendidikan & Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Laksbang Mediatama.
Oyon, E. R. (2018). Implementasi Kebijakan Program Indonesia Pintar (PIP) Melalui Kartu Indonesia Pintar (KIP) dalam Upaya Pemerataan Pendidikan. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, Volume 2 No. 1 (JUni 2018).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No 7 Tahun 2014 tentang Program Indonesia Pintar.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No 19 Tahun 2016 tentang Program Indonesia Pintar.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No 7 Tahun 2014 tentang Bantuan Siswa Miskin.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No 9 Tahun 2018 tentang Program Indonesia Pintar.
Republika.co.id. (2015, Agustus 5). Bank Diminta Permudah Penyaluran Bantuan Dana Pendidikan.
Rohman, A. (2001). Pendidikan Analisis Dinamika Formulasi dan Implementasi. Yogyakarta: Aswaja Perssindo.
Sugiyono. (2013). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Syahrani. (2015). Analisis Kebijakan Publik. Yogyakarta: Makindo Grafika.
sindonews.com. (2016, September 5). Dipetik April 15, 2019, dari Kemdikbud Upayakan Wajib Belajar 12 Tahun Melalui PIP: http://jakarta.sindonews.com/2016/09/15/Kemdikbud-Upayakan-Wajib-Belajar-12-Tahun
Undang-Undang Dasar 1945 Pasal 31.