PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS METODE GUIDED DISCOVERY LEARNING BERMUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DAN BERDAYA SAING MAHASISWA

Authors

  • Yunisa Oktavia Universitas Putera Batam
  • Alpino Susanto Universitas Putera Batam

Abstract

 

Abstract— This research is motivated by the ineffective use of e-learning that has been provided by the campus, the accuracy of students in answering questions when discussions and demonstrations in the classroom are not optimal, the need for the application and inculcation of character education to students, and the development of modules aims to improve competitiveness in a healthy way between students. The purpose of this study is to produce a product in the form of an Indonesian language module based on the guided discovery learning method which is loaded with character education and competitiveness for valid, practical, and effective Umrah students. The subjects of this research trial were students of engineering studies in semester 1 of the academic year 2018/2019. This type of research used research and development and research methods using the 4-D model, namely define, design, development, and disseminate. Based on the results of data analysis showed that the overall module validity test obtained a validity value of 88.31% in the category of very valid, module practicality test by lecturers obtained a value of 88.22% in the category of very practical and module practicality test by students obtained a value of 84, 52% in the very pratic category. The effectiveness test results that 9 students get qualifications A with a range of grades 3.51−4.00, 7 students get a qualification B with a range of grades 3.00−3.50 and 2 students get a C qualification with a range of grades 2.50− 2.99. It can be concluded that the module is very valid, practical, and effectively used by students in tertiary institutions.

 

Keywords— module, guided discovery learning method, character education, competitive.

 

Abstrak- Penelitian ini dilatarbelakangi oleh tidak efektifnya penggunaan e-learning yang telah disediakan oleh kampus, keakuratan siswa dalam menjawab pertanyaan ketika diskusi dan demonstrasi di kelas tidak optimal, perlunya aplikasi dan penanaman pendidikan karakter. kepada siswa, dan pengembangan modul bertujuan untuk meningkatkan daya saing secara sehat di antara siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan produk dalam bentuk modul bahasa Indonesia berdasarkan metode pembelajaran penemuan terbimbing yang sarat dengan pendidikan karakter dan daya saing untuk siswa Umrah yang valid, praktis, dan efektif. Subjek uji coba penelitian ini adalah siswa studi teknik di semester 1 tahun akademik 2018/2019. Jenis penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan dan penelitian menggunakan model 4-D, yaitu define, design, development, dan diseminasi. Berdasarkan hasil analisis data menunjukkan bahwa secara keseluruhan uji validitas modul memperoleh nilai validitas 88,31% pada kategori sangat valid, uji kepraktisan modul oleh dosen diperoleh nilai 88,22% pada kategori sangat praktis dan uji kepraktisan modul oleh siswa memperoleh nilai 84, 52% dalam kategori sangat pratic. Hasil uji efektifitas bahwa 9 siswa mendapat kualifikasi A dengan kisaran nilai 3,51−4,00, 7 siswa mendapat kualifikasi B dengan kisaran nilai 3,00−3,50 dan 2 siswa mendapat kualifikasi C dengan kisaran nilai 2,50− 2,99. Dapat disimpulkan bahwa modul ini sangat valid, praktis, dan efektif digunakan oleh siswa di perguruan tinggi.

 

Kata kunci— modul, metode pembelajaran penemuan terbimbing, pendidikan karakter, kompetitif.

References

Cheung, C. kiu, & Lee, T. yan. (2010). Improving Social Competence Through Character Education. Evaluation and Program Planning, 33(3), 255–263. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2009.08.006

Eliasa, E. I. (2014). Increasing Values of Teamwork and Responsibility of the Students through Games: Integrating Education Character in Lectures. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 123, 196–203. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1415

Hartono, W., & Noto, M. S. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis pada Perkuliahan Kalkulus Integral. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 320–333. Retrieved from http://jurnal.unswagati.ac.id/index.php/JNPM/article/view/616

Haruthaithanasan, T. (2018). Effects of school policies toward competitive and collaborative approaches on teachers’ instruction and students’ learning in schools in southern Thailand. Kasetsart Journal of Social Sciences, 1–7. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2018.07.022

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Lickona, T. (2012). . Mendidik untuk Membentuk Karakter. (Terjemahan Juma Abdu Wamaungo). Jakarta: Bumi Aksara.

Martinho, M., Albergaria-Almeida, P., & Dias, J. T. (2015). Cooperation and Competitiveness in Higher Education Science: Does Gender Matter? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 554–558. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.569

Marzuki, M., & Ramli, M. (2017). Pengembangan Modul Plantae Berbasis Guided Discovery Learning Terintegrasi Potensi Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Lombok Timur, 10, 47–54.

Mulyasa. (2012). Kurikulum yang Disempurnakan: Pengembangan Standar Kompetensi dan Kometensi Dasar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sudjino. (2009). Pengantar Statistik PendidikanPengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Ülger, M., Yiğittir, S., & Ercan, O. (2014a). Secondary School Teachers’ Beliefs on Character Education Competency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 131(4310), 442–449. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.145

Ülger, M., Yiğittir, S., & Ercan, O. (2014b). Secondary School Teachers’ Beliefs on Character Education Competency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 131(4310), 442–449. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.145

Downloads

Published

2020-04-26