DIGITAL SKILL EDUCATION CONCEPT, UPAYA PENINGKATAN KUALITAS GENERASI MUDA DAN MENGURANGI TINGKAT PENGANGGURAN MENUJU SDGs 2030

Betty Gusdwisari

Abstract


AbstractThe global vision and mission set forth in the 2030 Sustainable Development Goals (SDGs) continue to be promoted by governments in various countries. The various agreements and goals of the SDGs 2030 indirectly require young Indonesians to be able to compete globally. The current digital era makes every individual must have the ability and mastery of technology and information that is qualified. Efforts to fulfill and improve the quality of human resources can be done through the world of education. The concept of Digital Ability Education is a concept (Digital Skill Education Concept) education that can be implemented. Because, digital skills are now an absolute must for every individual. Given, various aspects of life that have been integrated with technology and information systems. This study aims to provide recommendations and educational concepts that need to be applied in Indonesia. Through the study and analysis of various sources, this concept is expected to be a new effort in improving the quality of human resources.

 

KeywordsDigital Skill, Education, SDGs 2030, Education Concepti

 

AbstrakVisi dan misi global yang tertuang dalam Sustainable Development Goals (SDGs) 2030 terus digalakkan oleh pemerintah di berbagai negara. Berbagai kesepakatan dan tujuan SDGs 2030 secara tidak langsung menuntut generasi muda Indonesia untuk dapat bersaing secara global. Era digital yang terjadi sekarang ini membuat setiap individu harus memiliki kemampuan dan penguasaan teknologi dan informasi yang mumpuni. Upaya pemenuhan dan peningkatan kualitas sumber daya manusia dapat dilakukan melalui dunia pendidikan. Konsep Pendidikan Kemampuan Digital merupakan konsep (Digital Skill Education Concept) pendidikan yang dapat diimplementasikan. Karena, digital skill saat ini menjadi kemampuan yang mutlak harus dimiliki setiap individu. Mengingat, berbagai aspek kehidupan yang telah terintegrasi dengan sistem teknologi dan informasi. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan rekomendasi dan konsep pendidikan yang perlu diterapkan di Indonesia. Melalui kegiatan kajian dan analisis dari berbagai sumber, konsep ini diharapkan mampu menjadi upaya baru dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia.

 

Kata KunciKemampuan Digital, Pendidikan, SDGs 2030, Konsep Pendidikan


Full Text:

PDF

References


Almah, Hildawati. 2014. Urgensi Pendidikan Pemakai (User Education) Bagi Pemustaka di Perpustakaan Perguruan Tinggi Agama Islam: Sebuah Konsep Penerapan Kampus Peradaban di UIN Alauddin Makasar. Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Kearsipan Khizanah Al-Hikmah, Vol. 2 No. 1, Hal. 80-89.

Barr, David, dkk. 2011. Computational Thinking: A Digital Age for Everyone. Learning & Leading with Technology, v38 n6 p20-23 Mar-Apr 2011

Broadband Commission for Sustainable Development. 2017. Working Group on Education: Digital Skill for Life and Work. UNESCO and Broad Commission.

EU Science HUB. 2019. Learning and Skill for the Digital Era. European Commission: The European Commission Science and Knowledge Service.

O’Brien, Clodagh. 2017. 10 Digital Skill Can Make Students Instanly Employable. Dalam https://digitalmarketinginstitute.com,

Semiawan, Conny R. 2010. Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya. Jakarta: Penerbit PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

SDGs 2030 Goals. https://www.devpolicy.org,

Badan Pusat Statistika. sumber: https://www.bps.go.id/


Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.