KOMPETENSI GURU DI ERA 4.0 DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN
Abstract
Abstract— In the era of the industrial revolution 4.0 new technologies emerged that resulted in extraordinary changes in all fields including edukation. The increasing tecnological sophistication, the hearvier the demands of teacher into the realm of mastery of the IT system so that they become competent teachers for technological development. For the time being, teachers need the best teachers who understand class dinamics and utilize tecnologi will make teachers more confident and easier to tech their students so that they can transform classrooms into creative, inovative and fun learning spaces. This paper aims to reveal the role or teacher inthe era of education 4.0. the method used is literature study with descriptive analysis techniques. The results showed that (1) The problem of educations in Indonesia today is the low quality of education compared to onther countries, (2) Education 4.0 is the answer from the era of the industrial revoluition 4.0 in the world of education. (3) The role teachers is irreplaceable in the industrial revolutions 4.0 era.Â
Â
Keywords— Teacher competency, Quality of Education,
Â
Abstrak— Di era revolusi industry 4.0 muncul teknologi baru sehingga mengakibatkan perubahan luar biasa di semua bidang, termasuk pendidikan. Semakin meningkatnya kecanggihan teknologi, maka semakin berat pula tuntutan guru ke dalam ranah penguasaan system IT sehingga menjadi guru yang kompetensi terhadap perkembangan teknologi. Untuk saat ini dibutuhkan guru-guru terbaik yang memahami dinamika kelas dan memanfaatkan teknologi guna mengedukasi siswa. Teknologi akan membuat guru lebih percaya diri dan lebih mudah dalam mengajar siswanya sehingga mampu mengubah ruang kelas menjadi ruang belajar yang kreatif, inovatif dan menyenangkan. Tulisan ini bertujuan untuk mengungkapkan peran guru di era pendidikan 4.0. Metode yang digunakan adalah studi pustaka dengan teknik deskriptif analisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Persoalan pendidikan di Indonesia saat ini adalah rendahnya mutu pendidikan dibandingkan dengan negara lain, (2) Pendidikan 4.0 merupakan jawaban dari era revolusi industry 4.0 di dunia pendidikan, (3) Peran guru tak tergantikan di era revolusi industri 4.0
Â
Kata Kunci— kompetensi Guru, Mutu Pendidikan
References
Brown-Martin, G. (2017). Education and the fourth industrial revolution. Report for Groupe Media TFO. https:// www.groupemediatfo.org/wp content/uploads/2017/12/FINAL. diakses pada 10 Januari 2020.
Detik Com (2019) “Mengkritisi Kompetensi Guruâ€,https://news.detik.com/kolom/d-3741162/mengkritisi-kompetensi-guru, diakses 10 Januari 2020.Greenstein, L. (2012). Assessing 21 st Century skills: A guide To evaluating mastery and authentic clearning.
Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 Made Simple: Ideas For Teaching.International. Journal of Education & Literacy Studies, 6(3), 92-98.
Kompas Com (2019) “ 7 Propinsi Raih Nilai Terbaik Uji Kompetensi Guru 2015â€, htt://www.kemdikbud.go.id/ diakses pada 10 Januari 2020.
Koran Jakarta (2019) “Guru PAUD Harus Lulus Sarjana Pendidikanâ€, http://www.koranjakarta.com/guru paud-harus lulusan sarjana pendidikan/, diakses 10 Januari 2020 .Maria, M.,
Shahbodin, F., & Pee, N. C. (2016). Malaysian higher education system toward industry 4.0 –Current trends overview. Proceeding of the 3rd International Conference on Applied Science and Technology (AIP Publishing), 1-7.
Miles, M.B., and Huberman, A.M., 1987, Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods, Newbury Park: Sage Publication. 13
M.N NASUTION, (2001) Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Manajement). Jakarta: Ghalia Indonesia Thousand Oaks, CA: Corwin.“Guru Era 4.0â€,http://krjogja.com/web/news/read/59981/Guru_Era_4_0, diakses 10 Januari 2020.
Salli Edward. Total Quality Mangemen in Education, Ahmad Ali Riyadi dan Fahrurrozi (terj) Jakarta: IRCiSod,2012
Umiarso dan Imam Gojali. Manajemen Mutu Sekolah di Era Otonomi Pendidikan. ( Jogjakarta : IRCiSod, 2010), hlm.124
Wibawa, S. (2018) Pendidikan dalam Era Revolusi Industri 4.0. Indonesia