ONLINE SELLER FOR A MONTH (OSFAM) DAN IMPLEMENTASINYA TERHADAP PENGABDIAN MASYARAKAT SEBAGAI MEDIA AJAR

Authors

  • Dian Handayani Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang

Abstract

Abstract— The 4.0 industrial revolution that carries the internet of things provides convenience in various aspects of life including shopping. Trading with online systems or e-commerce is increasingly prevalent. Platforms devoted to shopping online have mushroomed. Students must be prepared to face fierce competition in the world of entrepreneurship. On the other hand, students must also continue to be fostered by social life and empathy. Online Seller for a Month is a design of learning activities that aims to prepare students in the world of entrepreneurship based on technology in order to be able to face the challenges of the industrial revolution 4.0 and at the same time be trained to be able to participate in public service.

 

Keywords— online shopping, e-commerce, public service

 

Abstrak— Revolusi industri 4.0 yang mengusung internet of things memberikan kemudahan dalam berbagai aspek kehidupan termasuk berbelanja. Perdagangan dengan sistem online atau e-commerce semakin marak dilakukan. Platform yang dikhususkan untuk berbelanja online telah menjamur. Pelajar harus siap untuk menghadapi persaingan ketat di dunia kewirausahaan. Dilain sisi, pelajar juga harus terus dipupuk jiwa sosial dan empatinya. Online Seller for a Month merupakan sebuah rancangan kegiatan pembelajaran yang bertujuan untuk mempersiapkan peserta didik dalam dunia kewirausahaan berbasis teknologi agar dapat menghadapi tantangan revolusi industri 4.0 sekaligus dilatih untuk dapat ikut serta dalam pengabdian masyarakat.

 

Kata Kunci— berbelanja online, e-commerce, pengabdian masyarakat

 

References

Aco, A., & Endang, A. H. (2017). Analisis Bisnis E-Commerce pada Mahasiswa Universitas Islam. Makasar: UIN Alauddin Makasar.

Azwar, B. (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Kewirausahaan (Entrepreneurial Intention). Studi Terhadap Mahasiswa Universitas Negeri Islam SUSKA Riau. Menara. 12, pp. 12-22. Riau: Universitas Islam Negeri SUSKA Riau.

Fatoki, O. (2014). The Entrepreuneur Intention of Undergraduate Students in South Africa: The Influences of Entrepreuneurship Education and Previous Work Experience. Mediterranean Journal of Social Sciences , 5, 294-299.

Gerba, D. T. (2012). Impact of Entrepreuneurship Education on Entrepreuneur Intentions of Business and Engineering Students in Ethiopia. Economic and Management Studies , 3, 258-277.

Harahap, D. A., & Amanah, D. (2018). Perilaku Belanja Online di Indonesia: Studi Kasus. Jurnal Riset Manajemen Indonesia (JMRSI) , 9, 193-213.

Liang, T., & Lai, H. (2002). Effect of Store Design on Consumer Purchases: An Empirical Study of On-line Bookstores. Information and Management , 39, 431-444.

Menristekdikti. (2016). Panduan Pelaksanaan Penelitian dan

Pengabdian Masyarakat di Perguruan Tinggi. Jakarta: Menristekdikti.

Parker, S. (2004). The Economics of Self-Employment and Entrepreuneurship. Cambridge: Cambridge University Press.

Purnama, P. J. (2011). Analisis Pengaruh Produk, Harga dan Lokasi terhadap Keputusan Pembelian. Semarang: Universitas Diponegoro.

Ramayah, T., & Harun. Entrepreneruial Intention among the Student of Universiti Sains Malaysia (USM). International Journal of Management and Entrepreuneurship , 1, 8-20.

Rasli, A., Khan, S., Malefikar, S., & Jabeen, S. Factors Affecting Entrepreuneurial Intention among Graduate Students of Universiti Teknologi Malaysia. International Journal of Bussiness and Social Science , 4, 182-188.

Sari, C. A. (2015). Perilaku Berbelanja Online di Kalangan Mahasiswi Antropologi Universitas Airlangga. Antropolgi. Surabaya: Universitas Airlangga.

Triaji, D. (2012). Pengaruh Daya Tarik Point of Purchase terhadap Keputusan Pembelian Impuls Produk Minuman Berkarbonasi. Depok: Universitas Indonesia.

Zaenudin, A. (2017, January 5). Tirto. Retrieved 1 5, 2020, from Tirto.id: https://tirto.id/profil-konsumen-belanja-nline-di-indonesia-ciuEG

Downloads

Published

2020-04-27