MANFAAT ICT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF DAN KREATIF DI SMP NEGERI 7 PRABUMULIH

Authors

  • Joko Noviantoris Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang
  • Donal S Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang

Abstract

Abstract—This study aims to determine the benefits of Information and Communication Technologies (ICT) or more commonly we know Information and Communication Technology (ICT) as an effective and creative learning media. ICT is a medium or a tool used to balance technological progress. This research method uses qualitative methods. Data collection techniques with triangulation (combined). With the use of ICT that is effective and efficient, attractive, optimal, and stimulates creativity for students, ICT becomes one of the learning media that is widely used in various fields of education because it increases the effectiveness and creativity  in the learning process.

 

Keywords—ICT, Media, Learning

 

Abstrak- Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manfaat Information and Communication Technologies (ICT) atau yang lebih sering kita kenal Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) sebagai media pembelajaran yang efektif dan keatif . ICT merupakan media atau alat bantu yang digunakan untuk menyeimbangi kemajuan teknologi. Metode penelitian ini menggunakan Metode Kualitatif. Teknik pengumpulan data dengan triangulasi (gabungan). Dengan penggunaan ICT yang efektif dan efisien, menarik, optimal, dan merangsang daya kreativitas bagi peserta didik , ICT menjadi salah satu media pembelajaran yang banyak digunakan di berbagai bidang pendidikan karena meningkatkan efektifitas dan kreatifitas dalam proses pembelajaran.

 

Kata Kunci— ICT, Media, Pembelajaran

References

Abdulhak, I. (2013). Teknologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Gerlach,V.G Dan Ely, D.P. (1971). Teaching and Media. Englewood Cliffs: Prentice Hall,Inc.

Hamalik, O. (1986). Media Pendidikan.

Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Kristiawan, M. (2014). A Model for Upgrading Teachers Competence on Operating Computer as Assistant of Instruction. Global Journal of Human- Social Science Research.

Sudjana, N., & Rivai. (1992). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran: Landasan & Aplikasinya.

Jakarta: Rineka.

Downloads

Published

2020-05-01