PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MENUJU MASYARAKAT 5.0

Authors

  • Zelvi Iskandar Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

Abstract— Information technology is the basis in solving the social problems in the era of the community 5.0. Community 5.0 is a society which emerged due to the industrial revolution era 4.0. This era caused everything without limits and also disrupted many fields, including education. Conmunity 5.0 is the answer of all the challenges that arose as a result of the Industrial Revolution Era 4.0. The concept of community 5.0 firstly appeared in Japan, 2016, and since that time, it has spreaded and the basic concept is constantly formed. Community 5.0 wants the learning transformation. In this case, only devoted to the aspects of learning Bahasa Indonesia (the role of educators, students' needs, the use of digital-based teaching materials, and mixing patterns in learning).

 Keywords— Community 5.0, the role of educators, the students’ needs, learning digital-based, learning of Bahasa Indonesia, the transformation of education.

 

Abstrak— Teknologi informasi menjadi basis dalam meyelesaikan masalah sosial di era masyarakat 5.0. Masyarakat 5.0 adalah masyarakat yang muncul akibat era revolusi industri 4.0. Era ini telah menyebabkan segala hal menjadi tanpa batas dan juga telah mendisrupsi banyak bidang, tidak terkecuali bidang pendidikan. Masyarakat 5.0 adalah jawaban atas semua tantangan yang muncul akibat era revolusi Industri 4.0. Konsep masyarakat 5.0 pertama kali muncul di Jepang, 2016, dan sejak saat itu menyebar dan konsep dasarnya terus dibentuk. Masyarakat 5.0 menginginkan transformasi dalam pembelajaran. Dalam hal ini dikhususkan pada aspek pembelajaran bahasa Indonesia (peran pendidik, kebutuhan peserta didik, penggunaan bahan ajar berbasis digital, dan pola bauran dalam pembelajaran).

 Kata Kunci— Masyarakat 5.0, peran pendidik, kebutuhan peserta didik, pembelajaran berbasis  digital, pembelajaran Bahasa Indonesia, dan transformasi pendidikan.

References

B. Joyce, M. W. (2011). Models of Teaching, 1ModelModel Pengajaran, terj. Achmad Fawaid dan Ateilla Mirza. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Campbell, D. (1998). Mengembangkan Kreativitas, terjemaahan. Manhunghardjana. Yogyakarta: Kanisius.

Heong, Y. M. (2011). The Level of Marzona Higher Order Thingking Skills Among Technical Education Students. International Journal of Social and Humanity, 121-125.

Lung, N. (2018). “Singapore Minister of Education on the Importance of Higher Education Reform for Industry 4.0â€. . Retrieved Januari Minggu, 2020, from https://www. opengovasia.com/singapore-minister-of-education

Mayesti, M. (1990). Creative Activities for Young Children 4th Ed.: Play, Development, and Creativity. New York: Delmar Publisher Inc.

Prensky, M. 2001. "Digital Natives, Digital Immigrants". On the Horizon, 9 (5)

Salgues, J. W. (2002). Live-Span Development, terjemahan Juda Damanik dan Achmad Chusairi. Jakarta: Erlangga.

Santrock, J. W. ( 2002). Live-Span Development, terjemahan Juda Damanik dan Achmad Chusairi. Jakarta: Erlangga.

Suwandi, S. (2018b). “Tantangan Mewujudkan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia yang Efektif di Era Revolusi Industri 4.0â€. Kongres Bahasa Indonesia XI . Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Woolfolk, A. (2008). Educational Psychology Active Learning . Pearson Educational, Inc.

Yamnoon, S. (2018). Education 4.0, Teaching and Learning in 21 th Century. Lobbury. Thailand: Thepsatri Rhajabat University.

Downloads

Published

2020-05-30