PROFESIONALISME GURU DI ERA PANDEMI COVID-19
Abstract
Abstrak
Pandemi Covid-19 telah memberikan dampak yang besar terhadap berbagai segi kehidupan manusia khususnya dalam bidang pendidikan. Para guru pada jenjang pendidikan usia dini, dasar dan menengah dituntut untuk tetap profesional dan mampu menyesuaikan diri dengan berbagai perubahan dalam dunia pendidikan yang terjadi begitu cepat. Penulisan artikel ini bertujuan mengkaji bagaimana menjadi guru profesional di era pandemi Covid-19. Metode yang digunakan penulis dalam penelitian ini yakni metode penelitian pustaka. Hasil yang ditemukan dalam penelitian ini adalah guru berperan penting dalam pelaksanaan pembelajaran jarak jauh. Guru harus mampu mengembangkan kemampuannya khususnya dalam penguasaan literasi dan Iptek.  Â
Kata kunci: Belajar dari Rumah, Profesionalisme Guru, Tantangan Guru di Masa Pandemi
Abstract
The Covid-19 pandemic has had a major impact on various aspects of human life, especially in the field of education. Teachers at the early, primary and secondary education levels are required to remain professional and be able to adapt to various changes in the world of education that are happening so fast. Writing this article aims to examine how to become a professional teacher in the era of the Covid-19 pandemic. The method used by the writer in this research is library research method. The results found in this study are teachers who play an important role in the implementation of distance learning. Teachers must be able to develop their abilities in mastery of literacy and science and technology.
Keywords: Learning from Home, Teacher Professionalism, Teacher Challenges during the Pandemic
References
Bates, A. (2019). Teaching in a Digital Age (Second Edition). USA: Tony Bates Associates Ltd.
Bozkurt A and R.C. Sharma. (2020). Emergency Remote Teaching in a Time of Global Crisis Due to Corona Virus Pandemic. Asian Journal of Distance Education , i-vi.
Handayani N F dan Gafur Abdul. (2020). International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding , 527-534.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2020. Surat Edaran Surat Edaran No. 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease
Kennedy, K. (2005). Rethinking teachers' professional responsibilities: towards a civic professionalism. International Journal of Citizenship and Teacher Education , 3-15.
Novita D dan Hutasuhut A R. (2020). Plus Minus Penggunaan Aplikasi-Aplikasi Pembelajaran Daring selama Pandemi Covid-19. Unimed Medan , 1-11.
Sari Milya & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA , 41-53.
Sudarma, M. (2014). Profesi Guru: Dipuji, Dikritisi, dan Dicaci. Jakarta: Rajawali Pers.
Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi dan Bisnis , 100-110.
Wahyono P, Husamah H, Budi AS. (2020). Guru Profesional di masa pandemi COVID-19:Review Implementasi, tantangan, dan Solusi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru , 51-65.
Wardoyo C, Herdiani A & Sulikah. (2017). Teacher Professionalism: Analysis of Professionalism Phases. International Education Studies , 90-100.
Wedinger W J, Cornia P B, and Albert T J. (2020). Teaching During a Pandemic. Journal of Graduate Medical Education , 403-405.