ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA MATERI ALAT-ALAT OPTIK

Authors

  • Mustika Zahfira Utami Universitas Bengkulu
  • Iwan Setiawan Universitas Bengkulu
  • Eko Risdianto Universitas Bengkulu
  • Elsa Viona Universitas Bengkulu

Abstract

The purpose of this study is to describe the analysis of the need for the development of digital comic learning media based on a contextual approach to increase learning motivation on optical instruments. This type of research is a research and development (R&D) research using the 3D research method (define, design, develop). In this study, the researcher limits it only to the define stage. The instrument used in this study was a questionnaire to analyze the needs of teachers and students of class XII MIPA and 6 physics teachers from SMA Negeri 2 Bengkulu City, SMA Negeri 4 Bengkulu City and SMA Negeri 9 Bengkulu CIty. Based on the results of the research conducted, it can be concluded that students need digital comic learning media based on a contextual approach to the material of optical instruments. This is based on the data obtained that 82.7% of students answered strongly agree and 83.3% of teachers answered that they agreed the need to develop digital comic learning media based on a contextual approach to increase learning motivation.

References

Ahmad, H. A. (2009). Kenapa Komik Digital. Retrieved from https://www.academia.edu/1721061/kenapa_komik_digital

Anesia, Regita., Anggoro, B. S., & Gunawan, I. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Android Pada Pokok Bahasan Gerak Lurus. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 01.

Avrilliyanti, Herlina., Budiawanti, Sri., & J. (2013). Penerapan Media Komik Untuk Pembelajaran Fisika Model Kooperatif Dengan Metode Diskusi Pada Siswa SMP Negeri 5 Surakarta Kelas VII Tahun Ajaran 2011/2012 Materi Gerak. Jurnal Pendidikan Fisika, 01(01), 156.

Hadi, Wendani Sulistya., & Dwi, J. (2014). Pengembangan Komik Fisika Berbasis Android Sebagai Suplemen Pokok Bahasan Radioaktifitas Untuk Sekolah Menengah Atas. 16.

Kemendikbud. (2013). Kompetensi Dasar Sekolah Menengah Atas/ Madrasah Aliyah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lutvaidah, U. (2015). Pengaruh Metode Dan Pendekatan Pembelajaran Terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Jurnal Formatif, 5(3).

Miarso, Y. H. (2004). Menyemai Benih Teknologi. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=rhVNDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=yusuf+hadi++miarso+menyemai+benih+teknologi&hl=id&sa=X&ved=2ahUKEwjwsurLn8btAhVA7HMBHbGvClMQ6AEwAHoECAEQAg#v=onepage&q=yusuf hadi miarso menyemai benih teknologi&f=false

Ramli, M. (2015). Media Pembelajaran Dalam Perpektif Al-Qur’an Dan Hadist. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah IX Kalimantan, 13, 131.

Risdianto, E. (2008). Pengembangan Multimedia Interaktif (MPI) pada Praktikum Fisika Dasar I. Jurnal Exacta, VI(2).

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sriwahyuni, Indah., Risdianto, Eko., dan Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan FLIP PDF Professional Pada Materi Alat-Alat Optik Di SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3).

Swandi, A., Nurul, S., dan I. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Laboratorium Virtuauntuk Mengatasi Miskonsepsi Pada Materi Fisika Inti Di SMAN 1 Binamu Jeneponto. Jurnal Fisika Indonesia, 18(52).

Winarni., Suparmi., & S. (2012). Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Pokok Bahasan Kalor Untuk SMA/MA Kelas Xâ€. Jurnal Program Studi Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret.

Zuhri, Muhammad Saifuddin., & Jatmiko, B. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri (Inquiry Learning) Menggunakan Phet Simulation Untuk Menurunkan Miskonsepsi Siswa Kelas XI Pada Materi Fluida Statis di Sman Kesamben Jombang. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 3(3).

Downloads

Published

2021-06-12