Futsal Passing Training Model Based on Audio Visual Media

Authors

  • Iqbal Pranata Universitas Bina Darma
  • Arif Hidayat Universitas Bina Darma
  • Noviria Sukmawakti Universitas Bina Darma
  • Selvi Melianty Universitas Bina Darma

Abstract

This study aims to know, identify and analyze the "Futsal Passing Practice Model Based on Audio Visual Media in Class X Students at SMK N 5 Palembang". This study uses the Borg & Gall method. Based on the results of calculations in small and large group trials that have been validated and evaluated by the three experts, the category of "Very Good" was obtained. In the small group trial, 84.95% while in the large group trial, a percentage of 91.6% was obtained, which can be seen by the increase in the percentage before the product revision and after the product revision. This shows that the feasibility level of the implementation of the development of a passing futsal training model based on audio visual media has been significantly improved for the subjects studied, namely in futsal extracurricular students of SMK Negeri 5 Palembang.

References

ABIDIN, A. M. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 183–196. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.185

Adhari, F. N. (2024). Urgensi Rencana Kegiatan Ekstrakurikuler ( RKE ) Pada Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar. 2(1).

Anas Sudijono. (2017). Pengantar Statistik Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Asbanu, R., & Triansyah, A. (2018). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Hasil PassingBola Futsal Pada Ekestrakurikuler SMPN 3 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(4), 1–9.

Faiqoh, E. Y., Supriadi, B., & Nuraini, L. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Materi Fluida Statis Dengan Berbantuan Media Audio-Visual Dan Phet Simulations. Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2019, 4(1), 252–257.

Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon Tentang Konsep Diri Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 06(01), 104–114. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/950

Hamzah, B., & Hadiana, O. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning Terhadap Keterampilan PassingDalam Permainan Futsal. JUARA : Jurnal Olahraga, 3(1), 1. https://doi.org/10.33222/juara.v3i1.210

Haryati, S. (2012). Research And Development( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam. Academia, 37(1), 13.

Inriyani, Y., Wahjoedi., & Sudarmiatin. (2017). Peran Kegiatan Ekstrakulikuler Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS. Jurnal Universitas Negeri Malang, 1-7.

ABIDIN, A. M. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 183–196. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.185

Adhari, F. N. (2024). Urgensi Rencana Kegiatan Ekstrakurikuler ( RKE ) Pada Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar. 2(1).

Anas Sudijono. (2017). Pengantar Statistik Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Asbanu, R., & Triansyah, A. (2018). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Hasil PassingBola Futsal Pada Ekestrakurikuler SMPN 3 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(4), 1–9.

Faiqoh, E. Y., Supriadi, B., & Nuraini, L. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Materi Fluida Statis Dengan Berbantuan Media Audio-Visual Dan Phet Simulations. Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2019, 4(1), 252–257.

Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon Tentang Konsep Diri Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 06(01), 104–114. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/950

Hamzah, B., & Hadiana, O. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning Terhadap Keterampilan PassingDalam Permainan Futsal. JUARA : Jurnal Olahraga, 3(1), 1. https://doi.org/10.33222/juara.v3i1.210

Haryati, S. (2012). Research And Development( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam. Academia, 37(1), 13.

Inriyani, Y., Wahjoedi., & Sudarmiatin. (2017). Peran Kegiatan Ekstrakulikuler Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS. Jurnal Universitas Negeri Malang, 1-7.

Irianto, Pekik Djoko, 2018, Dasar Dasar Latihan Olahraga Untuk Menjadi Atlet Juara, Yogyakarta, Pohon Cahaya.

Muslim, B. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter Pada Kegiatan

Intrakulikuler, Kokurikuler Dan Ekstrakuikuler Di MI Pembangunan UIN Jakarta. Jurnal Of Islamic Elementantary Education, 3(2), 1-14.

Orlando, R., & Saputra, S. A. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Passingmelalui Metode Kelompok Kecil dalam Permainan Futsal. Prosiding …, 125–130. http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/788%0Ahttps://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/download/788/637

Rahmadani, A., Daharis, & Candra, O. (2022). Penggunaan media audio-visual dalam meningkatkan hasil belajar gerakan senam round off. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 3(3), 278–285. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2022.vol3(3).9396

Saifudin, M. (2013). Latihan Massed Pratice Dan Distribute Pratice Untuk Akurasi Tendangan Ke Gawang. E-Journal. Universitas Negeri Semarang, 3, 2. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/miki

Setyawan, Dedi & Dwi A., A. (2019). E-issn 2615-451x. International Journal of Education, Culture, and Humanities, 1(2), 1–10.

Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.705

Sidik, M. (2019). Perancangan dan Pengembangan E-commerce dengan Metode Research and Development. Jurnal Teknik Informatika Unika St. Thomas (JTIUST), 4(1), 99–107.

Sularsih, I., & Effendi, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Multimedia Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Miri Kecamatan Polokarto Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(3), 5331–5342.

Sugiyono, 2017, Metode Penelitian Bisnis, Bandung, Alfabeta.

Torang Siregar. (2023). Stages of Research and Development Model Research and Development (R&D). DIROSAT: Journal of Education, Social Sciences & Humanities, 1(4), 142–158. https://doi.org/10.58355/dirosat.v1i4.48

W. A. Surya1, a), L. T. Sembiring1), A. S. (2022). Alaisis Keterampilan Dalam Kelincahan Futsal. Pendidikan Jasmani FKIP UNIVED Bengkulu, 3(1), 53–57. https://doi.org/10.33258/edusport.v3i01.2343

Widarto, S. N., Rahayu, E. T., & Yuda, A. K. (2022). Pengaruh Motor Educability Terhadap Kemampuan Teknik Dasar Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Futsal Siswi Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 1(1), 1–13.

Downloads

Additional Files

Published

2025-01-31