Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Pada Mahasiswa Pendidikan Jasmani Universitas Bengkulu
DOI:
https://doi.org/10.31851/hon.v3i2.4858Keywords:
Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT), Pembelajaran Pendidikan Jasmani, dan Strategi PembelajaranAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan model pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (NHT) pada mata kuliah Strategi Pembelajaran Pengajaran Pendidikan jasmani dapat meningkatkan kualitas pembelajaran. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa semester V kelas A Program Studi Pendidikan Jasmani dan Kesehatan FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN Universitas Bengkulu tahun 2018/2019 yang mengambil mata kuliah Strategi Belajar Mengajar Pendidikan jasmani yang berjumlah 32 orang. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, pada siklus I siswa yang memperoleh nilai A sebanyak 8 orang (25%), nilai B sebanyak 15 orang (47%), nilai C sebanyak 9 orang (28%), dan D skor 0 orang (0%). Sedangkan hasil belajar siklus II siswa yang memperoleh nilai A 12 orang (37%), nilai B 16 orang (50%), nilai C 4 orang (13%), dan nilai D 0 orang ( 0%) Hasil tersebut menunjukkan bahwa indikator keberhasilan penerapan model pembelajaran NHT sebesar 30% yang belum tercapai pada siklus I sudah tercapai pada siklus II. Secara umum dapat disimpulkan bahwa penerapan NHT pada mata kuliah Strategi Belajar Mengajar Pendidikan jasmani pada mahasiswa Pendidikan Jasmani semester V Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu kelas 2019/2020 dapat meningkatkan hasil belajar.
References
Hamalik, O. (2001). Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Harrison, J. M., & Blakemore, C. L. (1989). Instructional strategies for secondary school physical education. McGraw-Hill Humanities, Social Sciences & World Languages.
Husdarta, H. J. S. (2009). Manajemen pendidikan jasmani. Bandung: Alfabeta.
Kanca, I. N. (2010). Metode Penelitian Pengajaran Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Kunandar, G. P. (2011). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Rajawali Pers.
Lutan, R. (1988). Belajar keterampilan motorik, pengantar teori dan metode. Depdikbud Dirjen Dikti PPLPTK. Jakarta.
Priono, J. (2019). Patrol Multiguna Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Tolak Peluru Di Smp Negeri 1 Sei Balai Kabupaten Batu Bara Tahun Ajaran 2017/2018. Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 2(2), 154–166.
Ruslan, R., & Huda, M. S. (2019). Penerapan Metode Bermain Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Guling Depan (Forward Roll). Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 2(1), 10–20.
Slavin, E. R. (2010). Pembelajaran Kooperatif: Teori, riset dan Praktek. Bandung: Nusa Media.
Syarifuddin, A., & Muhadi, S. (1992). Strategi Belajar Mengajar Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Halaman Olahraga Nusantara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Halaman Olahraga Nusantara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Halaman Olahraga Nusantara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Halaman Olahraga Nusantara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Halaman Olahraga Nusantara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Halaman Olahraga Nusantara entitles the author(s) to no royalties or other fees.