Powtoon-Based Learning Videos to Improve Learning Outcomes at Background Services in Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.31851/hon.v5i1.6805Keywords:
Video Powtoon, Learning Outcomes, Servicing, Badminton, Elementary SchoolAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa sekolah dasar kombinasi materi gerak dasar permainan bola kecil yaitu pukulan servis bulu tangkis melalui media pembelajaran berbasis video menggunakan powtoon. Aplikasi powtoon dapat diakses secara online dengan melakukan registrasi terlebih dahulu. Penggunaan powtoon dapat mencakup materi dengan berbagai animasi, dapat menambahkan video, gambar, suara dan desain warna teks yang dapat disesuaikan. Hasil akhir penggunaan powtoon dapat disimpan secara otomatis di youtube yang mudah dilihat semua orang. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan subjek penelitian dua puluh lima siswa kelas V. Tahap awal dalam penelitian ini adalah melakukan observasi awal yang meliputi tiga ranah yaitu ranah afektif, ranah kognitif dan ranah psikomotorik. Hasil observasi awal pada ranah afektif dinyatakan 65% tuntas, kognitif 80% tuntas, dan psikomotor 70% tak tuntas. Jadi, dilakukan perbaikan pada ranah psikomotorik pada siklus 1 diperoleh ketuntasan klasikal 75%. Implikasi dari penelitian ini adalah hasil belajar siswa sekolah dasar dapat ditingkatkan melalui video pembelajaran menggunakan powtoon.
Â
References
Ariyanto, R., Kantun, S., & Sukidin, S. (2018). Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Dalam Sistem Perekonomian Indonesia. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 122. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7622
Aryanti, S, Destriana, D., & Pratama, R. (2021). Sosialisasi Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Video Pada Guru Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (PJOK) di Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Berkarya Pengabdian http://jba.ppj.unp.ac.id/index.php/jba/article/view/87
Aryanti, Silvi, Hartati, & Syafaruddin. (2020). Learning of badminton model through animation video on physical education students. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 8(6), 47–50. https://doi.org/10.13189/saj.2020.080708
Aryanti, Silvi, Solahuddin, S., & Azhar, S. (2021). Learning Forehand Service Badminton Using Teaching Games For Understanding (TGFU) Students. Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 4(2), 305. https://doi.org/10.31851/hon.v4i2.5675
Aryanti, Silvi, Victorian, A., & Bayu, W. (2021). Learning of Sepak Sila Technique Based Video For Sepak Takraw Course. https://doi.org/10.4108/eai.16-10-2020.2305202
Aryanti, Silvi, Victorian, A. R., & Yusfi, H. (2018). Pengembangan Teknik Pembelajaran Servis Forehand Bulutangkis Bagi Siswa Putra Sekolah Menengah Atas. Sebatik, 22(2), 181–187. https://doi.org/10.46984/sebatik.v22i2.325
Hartati, Aryanti, S., Hardiyono, B., Muchlisin, A., & Pasaribu, N. (2021). Improving Badminton Learning Using Animated Video - Based Learning Model. 3, 1100–1103.
Hartati, H., Destriana, D., Aryanti, S., & Destriani, D. (2018). Macro Flash-based Multimediafor Improvement The Learning Result of Volleyball Game. https://doi.org/10.2991/ictte-18.2018.41
Hermansah, B. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Jump Shoot Dalam Permainan Bola Tangan dengan Gaya Mengajar Resiprokal Pada Siswa Kelas Ix Smp N 5 Indralaya Utara Tahun Ajaran 2017/2018. Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 1(2), 249-262
Jerry Radita Ponza, P., Nyoman Jampel, I., & Komang Sudarma, I. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 9–19. www.powtoon.com.
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Resesarch Planner (ISBN 978-9). Singapore: Springer.
Muthmainnah. dkk. (2021). Meningkatkan Hasil Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan menggunakan MediaPowtoon selama Pembelajaran Jarak Jauhdi Sekolah Dasar. Jurnalbasicedu, 5(6), 5159–5168.
Okilanda, A., Dlis, F., Humaid, H., Putra, D. D., Arisman, A., & Muslimin, M. (2021). Defense Warm-Up Exercise Material for 13-Age Athlete Using Video Technology in Covid-19 Era. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(4), 629–634. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090404
Putri, E. F. (2021). Media Pembelajaran Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 198–205. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/34339
Ruslan, R., & Huda, M. S. (2019). Penerapan Metode Bermain dalam Meningkatkan Hasil Belajar Guling Depan (Forward Roll). Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 2(1), 10-20.
Sari, R. T. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Media Video Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi SPLDV Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Nganjuk Tahun Pelajaran 2020/2021. Dharma Pendidikan.
Sholihah, I. N., & Handayani, T. (2020). Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Bimbingan Klasikal Pada Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj). PD ABKIN JATIM Open Journal …, 50–58. https://ojs.abkinjatim.org/index.php/ojspdabkin/article/view/84
Trina, Z., Kamaruddin, T., & Rahmani, D. (2017). Penerapan Media Animasi Audio Visual Menggunakan Software Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS SMP Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 2(2), 156–169.
UU Nomor 20. (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Zitteliana, 159–170.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Halaman Olahraga Nusantara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Halaman Olahraga Nusantara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Halaman Olahraga Nusantara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Halaman Olahraga Nusantara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Halaman Olahraga Nusantara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Halaman Olahraga Nusantara entitles the author(s) to no royalties or other fees.