Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi Melalui Teknik Reka Cerita Gambar Siswa Kelas V Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31851/pembahsi.v11i2.6240Keywords:
Keterampilan Menulis, Narasi, Reka Cerita, GambarAbstract
Permasalahan dalam Penelitian ini adalah kurangnya keterampilan menulis karangan narasi. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi melalui teknik reka cerita gambar siswa kelas V Sekolah Dasar. Metode Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (Class Room Research) kolaborasi. Subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 2 Tugu Mulyo tahun ajaran 2020/2021 dengan jumlah siswa 23 siswa. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan tes dan observasi. Instrumen dalam penelitian ini adalah instrumen yang berbetuk tes. Teknik analisis data yang diguankan dalam penelitian ini adalah teknik analisis deskriptif kualitatif dengan mencari nilai rata-rata. Â Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus, satu siklus 2 kali pertemuan. Hasil penelitian ini menunjukan adanya peningkatan menulis karangan narasi dalam pembelajaran di kelas. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa penggunaan teknik reka cerita gambar dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan nasari siswa kelas V Sekolah Dasar. Hal ini dibuktikan pada kondisi awal nilai rata-rata siswa 57,69 meningkat pada siklus I yaitu 74.60 sedangkan peningkatan keterampilan menulis karangan narasi pada siklus II yaitu lebih meningkat dengan nilai rata-rata 84,65. Jadi dapat disimpulakan penggunaan teknik reka cerita gambar dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa Sekolah Dasar.
References
Dalman. (2014). Keterampilan Menulis . Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dimas. (2018). Peningkatan Kompetensi Prefesional Guru Melalui Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal pendidikan dasar, 18, 2.
Irianti, M. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi Melalui Teknik Cerita Gambar Berseri Pada Siswa Kelas III SD Negeri Guwo. Jurnal Pendidikan Dasar, 4, 3
Kuswardana, Arif. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Menggunakan Media Gambar Seri Pada Siswa Kelas III SD N 2 Gaden Klaten Yogyakarta. Skripsi.
Nurgiyantoro, B. (2010). Penelitian Pembelajaan Bebasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Sugiyono. (2010). Metode Peneliotian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta CV
Wagentini, L. (2016). Keterampilan Menulis Narasi Melalui Teknik Reka Cerita Gambar Siswa Kelas VIII SMP Semendo Barat Laut Kabupaten Muara Enim. Skripsi
Wardarita, R. (2015). Kajian Bahasa dan Sastra Indonesia. Yogyakarta: Elmatera.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Â
Please find rights and licenses in Jurnal Pembahsi. By submitting articles / article manuscripts, the author agrees to this policy. No special documents required.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Pembahsi's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Pembahsi on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this jurnal pembahsi.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Pembahsi will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal disput Jurnal Pembahsi will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Pembahsi entitles the author(s) to no royalties or other fees
Â
PEMBAHSI Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia by http://www.univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/pembahsi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.