Pembelajaran sentra Pembelajaran Sentra dalam Mengembangkan Kreaktivitas aUD di TK Karya Bunda Mandiri
DOI:
https://doi.org/10.31851/pernik.v6i1.11823Abstract
ABSTRACK
This study aims to develop early childhood creativity in learning centers at Karya Bunda Mandiri through the activity of making Pehen classes from dried leaves. The subjects used in this study were 19 students at Karya Bunda Mandiri Kindergarten. make a tree collage from dry leaves The research method used is descriptive qualitative. Data obtained from interviews, observations and documentation from Karya Bunda Mandini Kindergarten. The results showed that the implementation of learning centers had been carried out well in the first stage of the 19 children, only 2 children wanted to try, but after seeing the work of their friends, other children participated in the activity. For this reason, through the activity of making a collage of trees and kenng leaves, it can increase children's creativity. This can be seen from the children being able to stick the larger leaves to the smaller leaves. Apart from that, the children should be independent, confident, have the courage to think, and have high curiosity.
Keywords: Early childhood,Learning centers, creativity, early childhood
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Kreativitas anak usia dini dalam pembelajaran sentra di Karya Bunda Mandiri melalui kegiatan Membuat kolase Pohon dari Daun kering .Subjek yang digunakan pada penelitian ini yaitu siswa di TK Karya Bunda Mandiri sebanyak 19 orang.Objek dalam penelitian ini adalah pembelajaran sentra melalui bermain dengan membuat kolase pohon dari daun kering. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Data yang diperoleh dari hasil wawancara, observasi dan dokumentasi yang bersumber dari TK Karya Bunda Mandiri. Hasil penelitian menunjukkan pelaksanaan pembelajaran sentra sudah terlaksana dengan baik,pada tahap pertama dari 19 anak hanya ada 2 anak yang mau mencoba akan tetapi setelah melihat hasil karya temannya,anak lainnya ikut berpartisipasi dalam kegiatan tersebut. Untuk itu melalui kegiatan membuat kolase pohon dari daun kering ini dapat meningkatkan kreativitas anak, Hal tersebut terlihat dari anak mampu menempel daun yang berukuran yang lebih besar ke daun yang berukuran kecil selain itu anak anak juga lebih mandiri, percaya diri, berani berpendapat, dan memiliki rasa ingin tahu yang tinggi.
Kata Kunci: anak usia dini,Kreativitas anak, Pembelajaran Sentra
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devi Kristina Tambunan Devi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.