Permainan edukatif MEMBUAT MAINAN EDUKATIF UNTUK MENGEMBANGKAN KREATIVE ANAK
DOI:
https://doi.org/10.31851/pernik.v6i1.11871Abstract
ABSTRAK
The purpose of this study is to analyze making educational toys to develop children's creativity. This research was conducted at AL-KAMAL Kindergarten. The study was conducted as many as 10 children. The research method used is descriptive qualitative. Data obtained from interviews, observations and documentation sourced from RA Al-Kamal. Where the ten children have shown progress where this can be seen from the activities we have carried out that have gone well. Children are very enthusiastic in the activity of making these educational toys, children also participate as children participate in coloring and helping in choosing colors, and also sticking. Children ask questions related to these activities, children also observe each of these activities. Creativity is a person's ability to express ideas or ideas in the form of works. The results of the research conducted on 10 children, there were 7 children who had increased their creativity in making the game, and the remaining 3 children did not show increased creativity because they did not understand the goals and objectives to be achieved, and also afraid of doing wrong. So in conclusion, making educational toys actually increases creativity for children, children become more creative in thinking, children have high curiosity and initiative, and also have abilities that are rich in imagination.
Keywords : MAKE EDUCATIONAL TOYS TO DEVELOP CREATIVE CHILDREN
ABSTRAK
Tujuan dari kajian ini adalah untuk menganalisis membuat mainan edukasi untuk mengembangkan kreativitas anak. Penelitian ini dilaksanankan di TK AL-KAMAL. Penelitian dilakukan sebanyak 10 anak. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Data yang diperoleh dari hasil wawancara, observasi dan dokumentasi yang bersumber dari RA Al-Kamal. Dimana kesepuluh anak tersebut sudah menunjukkan perkembangan dimana hal ini dapat di lihat dari kegiatan yang telah kami lakukan berjalan dengan baik. Anak sangat antusias dalam kegitan membuat mainan edukasi tersebut, anak juga berpastisipasi seperti anak ikut mewarnai dan membantu dalam memilih warna, dan juga menempel. Anak menanyakan hal-hal yang berkaitan dengan kegiatan tersebut, anak juga mengamati setiap kegitan tersebut. Kreativitas adalah kemampuan seseorang dalam menuangkan ide atau gagasannya yang dituangkan dalam bentuk karya. Hasil penelitian yang dilakukan kepada 10 anak, terdapat ada 7 orang anak yang sudah meningkat kreativitas nya atas pembuatan permainan tersebut, dan sisanya ada 3 orang anak lagi yang tidak menunjukan meningkatkan nya kreativitas nya karena ia kurang memahami tujuan dan sasaran yang akan dicapai, dan juga takut berbuat salah. Jadi kesimpulannya, dari pembuatan mainan edukasi ternyata memang meningkatkan kreativitas bagi anak, anak jadi lebih kreative dalam berpikir, anak memiliki rasa ingin tahu dan inisiatif yang tinggi, dan juga memiliki kemampuan yang kaya akan imajinansi.
Kata Kunci: MAKE EDUCATIONAL TOYS TO DEVELOP CREATIVE CHILDREN
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rista nabila Rista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.