MEMBANGUN KARAKTER SISWA MELALUI LITERASI DIGITAL DALAM MENGHADAPI PENDIDIKAN ABAD 21 ERA SOCIETY 5.0

Authors

  • Syafiqo Ahlah SMP Negeri 1 Prabumulih
  • Melianah Melianah SMP Negeri 1 Prabumulih

Abstract

Abstract—The development of the world at this time has changed the era of society 5.0, human life forms have shaped information. Therefore, in a successful process that is of high quality and able to compete globally, and also technological development which is very important for all people and for the future of the nation and state. Therefore digital literacy needs to be developed in the world of education today to build a better and more ready national character to face the era of public education 5.0. The purpose of learning this article is to learn how to build the character of students as students from elementary to high school level through digital literacy (Digital-Literacy age) in learning to take education in the 21st century. Can develop materials and methods for learning digital literacy in schools and outside the school, in a frame that moves the 21st century education era. This study uses a Qualitative Descriptive method with a scientific background, the purpose of which is to discuss phenomena that occur in the current environment, data obtained through searches, interviews and interactions.

Keywords— Character Education, Digital Literacy, 21st Century, Society era 5.0

 

Abstrak— Perkembangan dunia pada saat ini telah memasuki era society 5.0, bentuk kehidupan manusia telah berbasis informasi. Karena itu, dalam menyiapkan lulusan yang berkualitas dan mampu bersaing secara global, serta menguasai perkembangan teknologi merupakan hal yang sangat penting untuk semua orang dan  bagi masa depan suatu Bangsa dan Negara. Oleh karena itu literasi digital perlu dikembangkan dalam dunia pendidikan sekarang ini untuk membangun karakter bangsa yang lebih baik dan lebih siap menghadapi era pendidikan society 5.0. Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk mengetahui bagaimana cara membangun karakter siswa sebagai peserta didik dari tingkat Sekolah Dasar sampai Sekolah Menengah Atas melalui literasi digital (Digital- age  Literasi)  dalam  pembelajaran  untuk  menghadapi  pendidikan  abad  21. memiliki pemahaman terhadap dimensi-dimensi literal digital tersebut dan dapat mengembangkan materi dan metode pembelajaran literasi digital di sekolah dan luar  sekolah,  dalam  rangka  menghadapi  era  pendidikan  abad  21.   Penelitian   ini menggunakan metode Deskriptif Kualitatif dengan latar ilmiah,  tujuanya menafsirkan fenomena yang terjadi di lingkungan saat ini, data diperoleh melalui observasi, wawancara dan dokumentasi.

Kata Kunci— Pendidikan Karakter, Literasi Digital,  Abad 21, era Society 5.0

 

References

Buchingham, M (2007). Now Discover Your Strength, how To Develop Your talents and Those of The People You Manage. London: The Gallup Organization

Daryanto, Karim, S. (2017)Pembelajaran abad 21. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Lickona, Thomas. 1991. Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

khasanah dkk (2019). file:///C:/Users/user/Downloads/2662-4077-1-PB%20(5).pdf Di akses 3 januari 2020

Santosor Kurniawan Adi 2019 https://www.alinea.id/kolom/pendidikan-untuk-menyambut-masyarakat-5-0-b1XcI9ijL. Di akses 3 januari 2020.

Suharsimi, Arikunto, 2005.

Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

UNESCO (2003). Monitoring and Evaluation Guidance For School Health Programs :Thematic Indicators Supporting FRESH (Focusing Resources and Effective School Health). UNESCO : WHO

Downloads

Published

2020-05-02