Implementasi Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan
DOI:
https://doi.org/10.31851/jolma.v3i2.6160Keywords:
Kata Kunci, Implemntasi, Pembelajaran Daring, PJOKAbstract
Masalah yang terdapat dalam penelitian ini yaitu bagaimana implementasi pembelajaran daring mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK). Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimana proses implementasi pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19 di SMA Negeri 1 Air Salek. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif, untuk data dan sumber data menggunakan data primer yang di dapatkan dari hasil wawancara dengan narasumber, sedangkan data sukender berupa berkas dan dokumentasi. Pengumpulan data peneliti menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Keabsahan data menggunakan triangulasi, teknik analisis data diperoleh dari pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, kesimpulan dan verifikasi.
Hasil dari penelitian ini yaitu proses implementasi pembelajaran daring mata pelajaran PJOK di SMA negeri 1 Air Salek menggunakan beberapa aplikasi diantaranya zoom, whatsaap dan cyber school. Faktor penghambat dalam implementasi pembelajaran daring mata pelajaran PJOK yaitu, berkurangnya jam belajar sehingga guru belum bisa sepenuhnya memenuhi beban belajar, koneksi internet yang terkadang mengalami gangguan. Faktor pendukung dalam implementasi pembelajaran daring mata pelajaran PJOK di antanya yaitu, satunya tersedianya perangkat elektronik seperti komputer, handphone, koneksi internet atau kuota belajar dari pemerintah kepada parass peserta didik.
References
Acep Roni Hamdani, A. P. (2020). Efektifitas Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) di Masa Pandemi Covid-19 Pada Jenjang Sekolah Dasar di Kabupaten Subang. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6.
Ali Sadikin, A. H. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6, 2.
Cintiasih, T. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 di Kelas III SD PTQ Annida Kota Salatiga Tahun Pelajaran 2020. Iain Salatiga.
Darmadi. (2013). Metode Penelitian dan Sosial. Bandung: Alfabeta.
Daryanto, S. K. (2017). Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.
Dewi, 1. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan 2020, 2.
Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. jakarta: Bumi aksara.
Herdiansyah, H. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.
Mudjiono, D. d. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Nadziroh, F. (2017). Analisis Efektifitas Sistem Pembelajaran Berbasis E-learning. Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual, 2.
Rahyubi, H. (2014). Teori-Teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Majalengka: Nusa Media.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suyono, H. (2015). Implementasi Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wiarto, G. (2015). Inovasi Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Laksitas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MUHAMMAD NAJIB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Â
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
JOLMA's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and JOLMA on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Halaman Olahraga Nusantara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JOLMA will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JOLMA will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that JOLMA entitles the author(s) to no royalties or other fees.