PELATIHAN DAN WORKSHOP DESAIN PEMBELAJARAN BAGI GURU SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN (SMK)
DOI:
https://doi.org/10.31851/dedikasi.v1i2.2276Abstract
Abstrak
Â
Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk memberikan pelatihan kepada tenaga pengajar di lingkungan sekolah menengah kejuruan (SMK) Negeri 1 Pemulutan Kabupaten Ogan Ilir (OI) mengenai variasi desain pembelajaran, mengingat kedudukan dan peran pentingnya seorang guru sebagai fasilitator pembelajaran bagi peserta didiknya. Desain pembelajaran yang dimaksudkan pada pelatihan ini meliputi manajemen pengelolaan kelas, metode pembelajaran, media pembelajaran, pembelajaran praktik dan ketersediaan sarana prasarana pembelajaran. Pelaksanaan pengabdian kepada masyarakat ini menggunakan beberapa metode yaitu persentasi, diskusi demonstrasi mengajar dan evaluasi. Melalui pelatihan yang diberikan, para peserta mendapatkan referensi tentang berbagai metode pembelajaran kreatif dan menyenangkan yang dapat digunakan dalam pembelajaran akuntansi, serta mendapatkan petunjuk dan arahan tentang penggunaan berbagai benda atau trnasaksi keuangan disekitar peserta didik sebagai media pembelajaran akuntansi yang konkrit. Kesemua hasil yang didapatkan para peserta dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini tentunya akan meningkatkan kompetensi guru dalam mengajar akuntansi.
Â
Kata Kunci: Pelatihan, Workshop, Desain Pembelajaran, Guru Sekolah Menengah Kejuruan
Â
Abstract
Â
This community service aims togive the training to the teachers in the State Vocational Middle School 1 of the Ogan Ilir (OI) Regency regarding the variation of learning designs, given the importance and position of a teacher as a learning facilitator for his students. The learning design intended in this training includes classroom management, learning methods, learning media, practical learning and the availability of learning infrastructure. This community service implementation uses several methods, namely presentation, teaching and evaluation demonstration discussions. Through the training provided, the participants get references on various creative and fun learning methods that can be used in accounting learning, as well as get directions and directions about the use of various objects or financial transactions around students as a concrete accounting learning media. All the results obtained by the participants from the community service activities will certainly increase the teacher's competence in teaching accounting.
Â
Keywords: Training, Workshop, Learning Design, Vocational High School Teachers
References
Abidin, Yunus. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. (p. 2). Bandung: PT Refika Aditama
Darmawan, Deni. (2012). Teknologi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya
Hill, F., Winfred. (2012). Theories of Learning. Edisi Terjemahan Oleh: Khozim. (p. 36). Bandung: Nusa Media
Joyce, Bruce., et., al. (2009). Models of Teaching. Edisi Terjemahan Oleh: Fawaid, Achmad. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sukmadinata, S., Nana. (2013). Pengembangan Kurikulum, Teori dan Praktek. (p. 191). Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. (p. 1). Jakarta: Prenada Media Group
Bahan Paparan Menteri Perencanaan Pembangunan Nasional. (2017). Visi Indonesia 2045. Disampaikan di Jakarta: pada Orasi Ilmiah Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Universitas Indonesia
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Pemerintah Nomor 60 Tahun 1999 tentang Pendidikan Tinggi.
Peraturan Pemerintah Nomor 74 tahun 2008 tentang Guru.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish this journal agree to the following conditions:The author has the copyright and entitles the journal to the first publication with works that are licensed simultaneously under the Creative Commons Attribution CC BY License which allows others to share their work with the recognition of the authorship of the work and initial publications in this journal.
Â
The author can make separate additional contract agreements for the non-exclusive distribution of published journal versions of the work (for example, posting them to the institutional repository or publishing them in a book), with recognition of the initial publication in this journal.
Â
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during the delivery process because it can lead to productive exchanges, as well as quotes that are earlier and larger than published works