Kurikulum Merdeka Belajar Merujuk Pengembangan Kurikulum Abad 21 Di SMK NEGERI 1 Sungai Rotan

Authors

  • Neta Dian Lestari Universitas PGRI Palembang
  • Nova Pratiwi
  • Chandra Kurniawan
  • Januardi Januardi
  • Riswan Aradea
  • Masnunah Masnunah
  • Nurlina Nurlina
  • Aswadi Jaya
  • Amin Rohmat
  • Dea Khusnul Khotimah

DOI:

https://doi.org/10.31851/dedikasi.v5i2.8392

Keywords:

Curriculum, Independence, Learning, Development, 21st Century

Abstract

The purpose of the implementation as the main task of the Tri Dharma of Higher Education is the realization of the work program of the Accounting Education study program. The main purpose of this community service is to socialize and improve the quality of learning with Project Actualization and Blended Learning in 21st Century learning and understanding in preparing superior Indonesian human resources with the Independent Learning Curriculum. The results of community service activities with PKM Kurikulum Merdeka friends Learning Referring to 21st Century Curriculum Development At SMK Negeri 1 Sungai Rotan have been carried out very well, effectively, and by the expectations desired by community service participants.

References

Afriansyah, H. (2019). Administrasi kurikulum. Universitas Negeri Padang

Asri, M. (2017). Dinamika kurikulum di Indonesia. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 192-202.

Bahri, S. (2017). Pengembangan kurikulum dasar dan tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15-34.

Darmansah, D. (2022). Model Evaluasi Kurikulum dalam Pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 1-2.

Hasan, S. H. (2019). Arah Dan Perubahan Kurikulum Di Indonesia: Suatu Tinjauan Historis. Bandung: Darpatemen Pendidikan Sejarah.

Junaidi, A., & Wulandari, D. (2020). Buku panduan penyusunan kurikulum pendidikan tinggi di era industri 4.0 untuk mendukung merdeka belajar-kampus merdeka.

Kristiawan, M. (2019). Analisis Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. UPP FKIP Univ. Bengkulu.

Lestari, N. D. (2018). Analisis Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Ekonomi di SMA Negeri Se Kota Palembang. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 2(1).

Maulana, R. (2021). Merdeka Belajar. Episode 1-10. Jakarta: Kemendikbudristek.

Nurwardani, Paristiyanti. (2020). Buku Saku Panduan Merdeka Belajar Kampus Merdeka.

PSMA, D. (2017). Direktorat pembinaan sekolah menengah atas direktorat jenderal pendidikan dasar dan menengah kementerian pendidikan dan kebudayaan tahun 2017. Jakarta: Kemendikbud.

Sutanto, P. (2020). Buku Saku Merdeka Belajar Prinsip dan Implementasi pada Jenjang Pendidikan SMA.

Tohir, M. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar Kampus Merdeka.

Wahid, H. N. (2021). Pengertian Penerapan Kurikulum. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Wahyuni, F. (2015). Kurikulum dari Masa ke Masa (Telaah Atas Pentahapan Kurikulum Pendidikan di Indonesia). Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 10(2), 231-242.

Wirianto, D. (2014). Perspektif historis transformasi kurikulum di Indonesia. Islamic Studies Journal, 2(1).

Zaini, H. (2015). Karakteristik kurikulum 2013 dan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(01), 15-31.

Zaputri, N. S. (2019). Kurikulum. Universitas Negeri Padang.

Downloads

Published

2022-08-11