Analisis Komperatif dalam Realisasi Volume Penjualan Gas Elpiji di PT. Pertamina (Persero) Marketing Operasional Region II
DOI:
https://doi.org/10.31851/jmediasi.v5i2.11332Abstract
ABSTRACT
This study aims to find out how comparative analysis in the realization of LPG gas sales volume at PT. Pertamina (Persero) Regional Operational Marketing II. This research is a qualitative descriptive research that uses data analysis techniques by making a comparison between 3kg LPG gas and 12kg LPG. For the population in this study using data on the realization of LPG gas sales volume at PT. Pertamina (Persero) Region II Operational Marketing for 4 years from 2018-2021 and the sample in this study was taken from the population, because this sample was included in the saturated sample category. The data sources used are primary data and secondary data. The results showed that 3kg LPG gas based on data on the realization of 3kg LPG gas sales volume from 2018 to 2019 increased but in 2019 to 2020 it remained stable in the sense that it did not increase or decrease, but in 2020 to 2021 decreased. Then 12kg LPG gas based on data on the realization of 12kg LPG gas sales volume from 2018 to 2021 has increased significantly.
Keywords:3kg and 12kg LPG, sales volume realization.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana analisis komperatif dalam realisasi volume penjualan gas elpiji di PT. Pertamina (Persero) Marketing Operasional Region II. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif yang menggunakan teknik analisis data dengan melakukan perbandingan antara gas elpiji 3kg dan gas elpiji 12kg. Untuk populasi dalam penelitian ini menggunakan data realisasi volume penjualan gas elpiji pada PT. Pertamina (Persero) Marketing Operasional Region II selama 4 tahun dari tahun 2018-2021 dan Sampel dalam penelitian ini diambil dari populasi, karena sampel ini termasuk kedalam kategori sampel jenuh. Sumber data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder. Hasil penelitian menunjukkan bahwa gas elpiji 3kg berdasarkan data realisasi volume penjualan gas elpiji 3kg dari tahun 2018 ke tahun 2019 mengalami kenaikan namun ditahun 2019 ke tahun 2020 tetap stabil dalam artian tidak mengalami kenaikan maupun penurunan, tetapi ditahun 2020 ke tahun 2021 mengalami penurunan. Kemudian gas elpiji 12kg berdasarkan data realisasi volume penjualan gas elpiji 12kg daritahun 2018 sampai tahun 2021 mengalami peningkatan secara signifikan.
Kata Kunci: Elpiji 3kg dan 12kg, Realisasi Volume Penjualan
References
Hermawati. (2018). Analisis Sistem Distribusi Penjualan Gas Elpiji Terhadap Laba Usaha pada PT. Muthar jaya. 50.
Sasangka, I. &. (2018). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap volume penjualan pada mini market minimarket'90 bandung. ilmiah online STIE Muhammadyah bandung , 133-134.
Sawukir, N. M. (2021). Analisis Volume Pejualan Sebelum dan Sesudah Menggunakan Distibutor Management System (DMS) Pada CV DIFFA CEMERLANG. Jurnal ilmiah prodi manajemen universitas pamulang , 80-82.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuntitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: ALFABETA.
Sujarweni, V. (2020). Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Pustakabarupress.
Talumewo, J. G., Kalangi, J. A., & Rogahang, J. J. (2021). Strategi Prmasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan pada Pangkalan Gas LPG 3kg Christian D. Assa di Desa Pontak Kecamatan Ranoyapo. Productivity , 378-383.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Media Akuntansi (Mediasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the publisher of the journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License in line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.