Pengaruh Biaya Produksi, Biaya Kualitas Dan Biaya Promosi Terhadap Laba Bersih Pada Subsektor Semen Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.31851/jmediasi.v6i2.14960Abstract
ABSTRACT
This study plans to find out (1) the impact of creation costs, the quality expenses and advancement costs all the while on net benefit in a concrete subsector fabricating organization recorded on the Indonesia Stock Exchange 2016-2020, (2) the impact of creation costs, quality expenses and advancement costs somewhat on net benefit in concrete subsector producing organization recorded on the Indonesia Stock Exchange 2016-2020.The strategy utilized in this examination was a quantitative methodology utilizing an elucidating and causal exploration. The sort of information utilized was auxiliary information. Optional information were taken from the budget summaries of a concrete subsector producing organization recorded on the Indonesia Stock Exchange. The procedure utilized was a non-likelihood examining with soaked testing strategy, where all pieces of the populace were inspected with specific measures. The examples taken in this study were 6 (six) concrete assembling organizations recorded on the Indonesia Stock Exchange, so the all out information examined in this study was 30. Information assortment techniques utilized in this study were documentation and writing studies. The information examination strategies utilized in this exploration were elucidating measurements, ordinariness test, traditional supposition test, autocorrelation test, different straight relapse examination, speculation testing and coefficient of assurance. In light of the F-test, it was presumed that creation costs, quality expenses and advancement costs at the same time affected net benefit. In light of speculation testing utilizing t-test, it was presumed that creation costs to some extent meaningfully affected overall gain, while quality expenses and advancement costs somewhat significantly affected net benefit.
Keywords: Net Profit, Production Cost, Quality Cost, Promotion Cost.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk memutuskan (1) dampak biaya produksi, biaya kualitas, dan biaya pengembangan secara keseluruhan terhadap keuntungan bersih dalam organisasi perakitan beton yang tercatat di Bursa Efek Indonesia pada tahun 2016-2020 (2) Dampak biaya produksi, biaya kualitas dan biaya kemajuan pada saat yang sama. cenderung ke arah keuntungan keseluruhan dalam organisasi perakitan beton yang tercatat di Bursa Efek Indonesia pada 2016-2020. Teknik yang digunakan dalam eksplorasi ini adalah metodologi kuantitatif dengan jenis pemeriksaan yang jelas dan kausal. Jenis informasi yang digunakan adalah informasi tambahan. Informasi opsional diambil dari ringkasan fiskal organisasi perakitan beton yang tercatat di Bursa Efek Indonesia. Prosedur yang digunakan adalah non-likelihood testing dengan strategi pemeriksaan terendam, dimana semua bagian dari populasi diperiksa dengan model tertentu. Contoh yang diambil dalam penelitian ini adalah 6 (enam) organisasi perakitan beton yang tercatat di Bursa Efek Indonesia, dengan tujuan agar informasi yang dirinci dalam penelitian ini berjumlah 30. Teknik pengumpulan informasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi dokumentasi dan penulisan. Strategi pemeriksaan informasi yang digunakan dalam eksplorasi ini adalah pengukuran ekspresif, uji ordinaritas, uji anggapan gaya lama, uji autokorelasi, investigasi kekambuhan langsung yang berbeda, uji spekulasi dan koefisien kepastian. Mengingat uji F, diasumsikan bahwa biaya pembuatan, biaya kualitas dan biaya pengembangan semuanya mempengaruhi keuntungan bersih. Mengingat pengujian spekulasi menggunakan uji T, beralasan bahwa biaya pembuatan sampai batas tertentu mempengaruhi keuntungan bersih, sementara biaya kualitas dan biaya kemajuan sampai batas tertentu secara signifikan mempengaruhi keuntungan bersih.
Kata kunci: Laba Bersih, Biaya Poduksi, Biaya Kualitas, Biaya Promosi.
References
Ardhianto, W. N. (2019). Buku Sakti Pengantar Akuntansi. Yogyakarta: Quadrant
Dunia, F. A., Abdullah, W., & Sasongko, C. (2019). Akuntansi Biaya Edisi 5. Jakarta: Salemba Empat.
Felicia, & Gultom, R. (2018). Pengaruh Biaya Produksi, Biaya Kualitas, dan Biaya Promosi Terhadap Laba Bersih pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2013-2015, I, 1-12.
Jurwariyah, N., & Rosyati. (2021). Pengaruh Biaya Promosi dan Biaya Produksi Terhadap Laba Bersih yang Dimediasi oleh Volume Penjualan (Studi Kasus PT. Unilever Indonesia Tbk. Periode Tahun 2015-2019). Jurnal Aktual Akuntansi Keuangan Bisnis Terapan Vol.4, 1, 55-64.
Ormitson,et,al. (2018). Memahami Laporan Keuangan: Indeks Jakarta
Putra, I. M. (2018). Akuntansi Biaya: Yogyakarta: Quardrat
Ramdhani, D. D., Merida, Hendrani, A., & Suheri. (2020). Akuntansi Biaya (Konsep dan Implementasi di Industri Manufaktur). Yogyakarta: CV. Markurni.
Sholikah, et,al (2021). manajemen pemasaran: saat ini dan masa depan.
Satar, M., & Nurlaeli, L. (2019). Pengaruh Biaya Produki dan Biaya Penjualan Terhadap Laba Bersih pada KPBS Pengalengan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Volume 10, 1, 26-34.
Sugiyono, P. D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung.
Triani, M., Hendrayani, E., & Ningsih, A. (2022). Modul Akuntansi Manajemen. Bandung: CV. Media Sains Indonesia.
www.idx.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Media Akuntansi (Mediasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the publisher of the journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License in line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.