Analisis Penerimaan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kota Palembang
DOI:
https://doi.org/10.31851/jmediasi.v4i2.7857Abstract
ABSTRACT
Â
This study aims to determine the Advertising Tax Revenue on Regional Original Income (PAD) of Palembang City. The observed data is advertisement tax revenue data on local revenue (PAD) at the Palembang City Regional Tax Management Agency in 2012-2016. Data analysis and discussion used quantitative methods with effectiveness formulas and contribution formulas. The results of the discussion can be seen that the advertisement tax revenue on the Palembang city's original revenue has been realized well (very effectively) but in 2013 it did not reach the realization. While the contribution for 5 years does not contribute. In connection with the above, the authors suggest that the local tax management agency of the city of Palembang is expected to hold outreach to the community, especially taxpayers in paying taxes in order to increase the local revenue (PAD) of the city of Palembang, especially the advertisement tax.
Â
Keywords: Advertising Tax, Local Revenue
ABSTRAK
Â
Penelitian ini berujuan untuk mengetahui Penerimaan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kota Palembang. Data yang diamati merupakan data penerimaan pajak reklame terhadap pendapatan asli daerah (PAD) pada Badan Pengelolaan Pajak Daerah Kota Palembang tahun 2012-2016. Analisis data dan pembahasan menggunakan metode kuantitatif dengan rumus efektifitas dan rumus kontribusi. Hasil pembahasan dapat diketahui bahwa penerimaan pajak reklame terhadap pendapatan asli daerah kota Palembang sudah terealisasi dengan baik (sangat efektif) hanya saja pada tahun 2013 tidak mencapai realisasi. Sedangkan kontribusi selama 5 tahun tidak berkontribusi. Sehubungan dengan haldi atas, penulis menyarankan agar badan pengelolaan pajak daerah kota Palembang diharapkan mengadakan sosialisasi terhadap masyarakat terutama wajib pajak dalam membayar pajak guna meningkatkan pendapatan asli daerah (PAD) kota Palembang khususnya pajak reklame.
Â
Kata kunci: Pajak Reklame, Pendapatan Asli Daerah.References
Halim, Abdul, 2004. Manajemen Keuangan Daerah, Edisi Refisi. (UPP) AMP YKPAN, Yogyakarta.
Hasibuan, Melayau, SP, 2011. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Pt Bumi Perkasa.
Handoko, Hani T. 2013. Manajemen Sumber Daya Manusia.Penerbit BFFE, Yogyakarta
Mardiasmo, 2011. Perpajakan. Penerbit Andi : Yogyakarta.
_________, 2016. Akuntansi Sektor Publik. Penerbit Andi, Yogyakarta.
Peraturan Daerah (PERDA) Nomor 14 Tahun 2010 Kota Palembang Tentang Pajak Reklame.
Samudra, Aziz, Azhari, 2015, Perpajakan Di Indonesia, Penerbit PT Raja Grafindo persada: Jakarta
Sugiyono, 2016, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan RdanD, Bandung, Penerbit Alfabeta.
_________, 2013, Statistik Untuk Penelitian, Bandung, Penerbit Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the received article shall be assigned to the publisher of the journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License in line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.