STRATEGI KEPALA SEKOLAH PEREMPUAN DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN

Authors

  • Yeni Wulandari SD Negeri 62 Palembang
  • Eva Dwi Sartika SMP Utama Bakti Palembang
  • Perawati Perawati SD Negeri 62 Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i1.1584

Keywords:

Women Principal, Leadership Strategy, Educational Quality

Abstract

This study aimed at describing the leadership strategy of  women principal. This research was done in SD Negeri Kota Palembang 116. The approach used in this research was a case study. Results of the study in improving the quality of education in SD Negeri 116 Palembang include a good personal approach with all stakeholders of the school; planning the school with the greatest extent possible, analyze the challenges, barriers and opportunities in the future; establish good cooperation with all educators, empowering educational effort through cooperation, provide an opportunity to improve educators’ practices, and encourage the involvement of the educators on supporting the programs of the school. The results implied the teachers  to maximize the existing facilities and infrastructure to maximize the learning  process, and  the school has had a strong culture.

References

Educational Administration, Vol. 39 Iss 1 pp.

Coleman, JS. (2003). Foundation of Social Theory. Harvard University Press, Cambriedge and. London.

Dahlvig, Jolyn., Longman, Karen A. (2014). Contributors To Women’s Leadership Development In Christian Higher Education: A Model and Emerging Theory. Journal of Research on Christian Education, Vol. 23, pp, 5-28.

Dewitt, K.A. (2010). Sleep Disorders Breathing and Pregnancy. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles.

Fauzuddin.(2011). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Disertasi. Program Pascasarjana universitas Negeri Malang. Tidak dipublikasikan.

Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjamin Mutu : 31-42

Kartono, K. (2002). Pemimpin dan Kepemimpinan: Apakah pemimpin abnormal itu?. Jakarta:CV. Rajawali.

Kristiawan, M. (2015). A Model of Educational Character in High School Al-Istiqamah Simpang Empat, West Pasaman, West Sumatera. Research Journal of Education, 1(2), 15-20.

Kristiawan, M. (2016). Telaah Revolusi Mental Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib, 18(1), 13-25.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish

Kristiawan, M., & Elnanda, D. (2017). The Implementation of Authentic Assessment in Cultural History of Islam Subject. Al-Ta lim Journal, 24(3).

Hasan, A. Othman, A. (2013). When It Comes To Leadership, Does Gender Matter? Arabian Journal

Purwanti, K., Murniati, A.R. dan Yusrizal. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada SMP Negeri 2 Simeulue Timur. JurnalIlmiah Didaktika XIV(2), 390-400.

Rimmer, C & Davis, B. (1986). Women Principal in Education Departemen, High Schoolin Victoria. The Journal of Education Administration. XXIII (2), 153-187.

Tan, M. G (ed). (1991). Perempuan IndonesiaPemimpin Masa Depan?. Jakarta: PustakaSinarHarapan.

Triwiyanto, T. (2013). Pemetaan Mutu Manajemen Berbasis Sekolah Melalui Audit Manajemen Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan.24 (2): 125-135.

Sergiovanni, TJ. (1987). The Principleship, AReflective Practice Perspective. London: Allyn and Bacon, Inc.

Steel, Maggie., Zita Tohrnton. (1994), Wanita Mampu Meraih Karier Gemilang, Jakarta: Binarupa Aksara.

Sabirin (2012). Perencanaan Kepala Sekolah Tentang Pembelajaran. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9(1), 111-128.

Sunarto (2011). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Manajemen Berbasis Sekolah dan Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Guru SMP di Wilayah Sub Rayon 04 Kabupaten Demak. Jurnal AnalisisManajemen,5(1), 17–29.

Suwardi, S. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Kreatif SD Muhammadiyah Kota Madiun. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 186-195.

Vivi, Rusmawati. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Pada SDN 018 Balikpapan. E-Journal Administrasi Negara.1(2), 395-409.

West, Cassandra. (2016) Women’s History Month Top 25 Women In Higher Education & Beyond, Diverse Education. pp.12-22.

Wolfman, Brunetta. R. (1989)Peran Kaum Wanita. Yogyakarta: Kanisius.

Yuliani, T., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2).

Zubaidi, Farad Rajwan et al. (2011) An Overview on Women’s Leadership Issues In Jordan, Journal of Politics and Law, Vol.4, No. 2

Downloads

Published

2018-04-10

How to Cite

Wulandari, Y., Dwi Sartika, E., & Perawati, P. (2018). STRATEGI KEPALA SEKOLAH PEREMPUAN DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 126–136. https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i1.1584