KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENGEMBANGKAN BUDAYA SEKOLAH MELALUI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH
DOI:
https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i2.1866Keywords:
Headmaster Leadership, School-Based Management, School’s CultureAbstract
This research investigated headmaster’s strategy to develop school’ culture through School Based Management. It used a qualitative approach with case studies. Data were collected by using interviews, observation, and study of the documents/artifacts. Data validation was done through credibility, transferability, dependability, and confirmability. This results showed that headmaster’s strategy to develop school’ culture started from developing discipline culture.References
Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. Elementary, 4(1).
Arikunto, S. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Dizik, A. (2016). The Relationship Between Corporate Culture and Performance. The Wall Street Journal, Journal Reports: Leadership, Feb. 21, 2016.
Fattah, N. (2006). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Keputusan Menteri Pertahanan (KepMenHan) Republik Indonesia No. 25 Tahun 2002 tentang Pedoman Pengembangan Budaya kerja aparatur Negara.
Koster, W. (2011). Rekonstruksi Penyelenggaraan Pendidikan: Studi Kapasitas Sekolah dalam rangka Desentralisasi Pendidikan. Online, 10 April 2018.
Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
Margono, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Moedjiarto.(2002). Sekolah unggul. Jakarta: Duta Graha Pustaka.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi Kepala Sekolah Profesional: Dalam Konteks menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Mulyasa, E. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2007). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Ndraha, T. (2003). Budaya Organisasi, Ed.2. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Robbins. (1996). Perilaku Organisasi: Konsep Kontroversi, Aplikasi, ed. Indonesia. Jakarta: PT. Prenhallindo.
Robbins, S.P. & Judge, T.A. (2013).Organizational Behavior.Fifteenth Edition.USA: Pearson Education, Inc.
Shadur, M. A., Kinzle, R. dan Rodwell, JJ. (1999). The Relations Between Organization, Climate and Employe Perceptions of Involvement. Group & Organization Management, Vol. 24, Iss. 4, December, p 479-504.
Sukaningtyas, D., Satori D., & Sa’ud, US. (2017). Pengembangan Kapasitas Manajemen Sekolah Dalam Membangun Pemahaman Visi dan Misi. Jurnal Dosen Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.
Suminto, B. (2013). Sekolah Unggulan: Pendekatan Pengembangan Kapasitas Sekolah. JMP, Volume 2 Nomor 1.
Susanto, A. (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Triatna, C. (2014). Ringkasan Hasil Penelitian: Pengembangan Kapasitas Manajemen Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah, Studi Kasus di SMA Negeri 2 Kota Bandung dan SMA Negeri 2 Kota Tasikmalaya. Bandung: Program Studi Administrasi Pendidikan, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yuliandri, J., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan) by http://www.univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/JMKSP is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.