KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENGEMBANGKAN BUDAYA SEKOLAH MELALUI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH

Authors

  • Rika Hernita SMA Negeri 1 Rambutan

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i2.1866

Keywords:

Headmaster Leadership, School-Based Management, School’s Culture

Abstract

This research investigated headmaster’s strategy to develop school’ culture through School Based Management. It used a qualitative approach with case studies. Data were collected by using interviews, observation, and study of the documents/artifacts. Data validation was done through credibility, transferability, dependability, and confirmability. This results showed that headmaster’s strategy to develop school’ culture started from developing discipline culture.

References

Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. Elementary, 4(1).

Arikunto, S. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Dizik, A. (2016). The Relationship Between Corporate Culture and Performance. The Wall Street Journal, Journal Reports: Leadership, Feb. 21, 2016.

Fattah, N. (2006). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Keputusan Menteri Pertahanan (KepMenHan) Republik Indonesia No. 25 Tahun 2002 tentang Pedoman Pengembangan Budaya kerja aparatur Negara.

Koster, W. (2011). Rekonstruksi Penyelenggaraan Pendidikan: Studi Kapasitas Sekolah dalam rangka Desentralisasi Pendidikan. Online, 10 April 2018.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Margono, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Moedjiarto.(2002). Sekolah unggul. Jakarta: Duta Graha Pustaka.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Kepala Sekolah Profesional: Dalam Konteks menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Mulyasa, E. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional.Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2007). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ndraha, T. (2003). Budaya Organisasi, Ed.2. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Robbins. (1996). Perilaku Organisasi: Konsep Kontroversi, Aplikasi, ed. Indonesia. Jakarta: PT. Prenhallindo.

Robbins, S.P. & Judge, T.A. (2013).Organizational Behavior.Fifteenth Edition.USA: Pearson Education, Inc.

Shadur, M. A., Kinzle, R. dan Rodwell, JJ. (1999). The Relations Between Organization, Climate and Employe Perceptions of Involvement. Group & Organization Management, Vol. 24, Iss. 4, December, p 479-504.

Sukaningtyas, D., Satori D., & Sa’ud, US. (2017). Pengembangan Kapasitas Manajemen Sekolah Dalam Membangun Pemahaman Visi dan Misi. Jurnal Dosen Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Suminto, B. (2013). Sekolah Unggulan: Pendekatan Pengembangan Kapasitas Sekolah. JMP, Volume 2 Nomor 1.

Susanto, A. (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Triatna, C. (2014). Ringkasan Hasil Penelitian: Pengembangan Kapasitas Manajemen Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah, Studi Kasus di SMA Negeri 2 Kota Bandung dan SMA Negeri 2 Kota Tasikmalaya. Bandung: Program Studi Administrasi Pendidikan, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yuliandri, J., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.

Downloads

Published

2018-07-25

How to Cite

Hernita, R. (2018). KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENGEMBANGKAN BUDAYA SEKOLAH MELALUI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3(2), 261–269. https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i2.1866