KETERAMPILAN GURU DALAM MENGELOLA KELAS UNTUK ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS

Authors

  • Khoirul Khobir Universitas PGRI Palembang
  • Muhamad Yusuf Universitas PGRI Palembang
  • Amin Alhusaini Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i2.2909

Abstract

The purpose of this study was to find out and analyze classroom management for children with special needs in SLB. The methodology used in this study is field research.Data collection techniques in this study were interviews, observation and documentation. In this study the data is analyzed by reducing data, display data and verifying the data that has been obtained. The results of this study are classroom management for children with special needs seen from the scope of the facilities and student arrangements. The arrangement of facilities at the Banyuasin State SLB is quite good, namely learning by utilizing existing facilities, utilizing nature and the surrounding environment as well as providing tools for ABK students to maximize the teaching and learning process in SLB, while for student management in Banyuasin State SLB emphasizes formation student organization, grouping of students, assignment of students, coaching and assignments, as well as report cards and class increases.

References

Arifin, Z. (2011). Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Agung, I. (2010). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru. Jakarta: Penerbit Bestari Buana Murni.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Pendekatan Praktik.Jakarta: Rineka cipta

Djamarah, S. B. (2005). Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Banjarmasin: PT. Asdi Mahasatya.

Delphie, B. (2006). Pembelajaran Anak berkebutuhan Khusus Suatu Pengantar Dalam Pendidikan Inklusi. Bandung: PT. Refika Aditama.

Efendi, M. (2008). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkenalan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

FKIP Unsyiah. (2012). Pedoman penulisan Skripsi. Banda Aceh: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan ( FKIP ) Universitas Syiah Kuala.

Hamalik, O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Akasara.

Hasibuan. (2012). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. RemajaRosdakarya

Ilahi, M. T. (2013). Pendidikan Inklusif. Yogyakarta: Ar-RuzzMedia.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373-390.

Lian, B., Kristiawan, M., & Fitriya, R. (2018). Giving Creativity Room To Students Through The Friendly School’s Program. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).

Mulyasa, E. (2008). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2010). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan). Bandung: Rosdakarya.

Murtiningsih, M., Kristiawan, M., & Lian, B. (2019). The Correlation Between Supervision of Headmaster and Interpersonal Communication With Work Ethos of the Teacher. European Journal of Education Studies.

Robbin, S. (2007). Perilaku Organisasi. Buku I. Alih Bahasa: Diana Angelica.Jakarta: Salemba Empat.

Sagala, S. (2011). Kemampuan Profesional Gurudan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Santoso, H. (2012). Cara Memahami dan Mendidik Anak Berkubutuhan Khusus.PT. Gosyen Publishing.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sarimaya, F. (2008). Sertifikasi Guru, Apa, Mengapa dan Bagaimana?. Bandung: Yrama Widya.

Saodih, N. (2007). Landasan Psikologi untuk Pendidikan. Bandung:Remaja Rosdakarya.

Sinaga., & Hadiati. (2011). Pemberdayaan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Lembaga Administarsi Negara Republik Indonesia.

Soelaiman. (2007). Manajemen Kinerja; Langkah Efektif untuk Membangun, Mengendalikan dan Evaluasi Kerja. Cetakan Kedua, Jakarta: PT. Intermedia Personalia Utama.

Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Uzer, U. (2005). Menajadi Guru Profesional, Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Wijaya, H. E. S., & Tabrani, R. (2012). Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Bandung: Nine Karya Jaya.

Downloads

Published

2019-06-28

How to Cite

Khobir, K., Yusuf, M., & Alhusaini, A. (2019). KETERAMPILAN GURU DALAM MENGELOLA KELAS UNTUK ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 194–201. https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i2.2909