EVALUASI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER

Authors

  • Nurzula Yenti Basyaruddin Universitas Negeri Padang
  • Rifma Rifma Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i1.3498

Abstract

Character education is not a new thing anymore in Indonesia. Actually, it has been around for a long time and has become a national culture. The advancement of knowledge has led to the erosion of the character of the nation in general and the character of students in particular. A lot of juvenile delinquency sometimes leads to violence and crime. For this reason, the role of family, environment and school is needed. What teachers can do in shaping student character is to include in the school curriculum implemented in all subjects and become extracurricular activities that must be followed by all students. This research was qualitative based on the philosophy of post positivism where the truth that is examined must be in accordance with the object. Based on observations, many juvenile delinquents are seen by students. They skip school and sit in internet cafes, online games and sometimes ride motorcycles that have no clear purpose. Even more so they are "sold" by their friends.

References

Areli A. J. (2018). Mengembangkan Karakter Jiwa Kewirausahaan Peserta Didik SMK Negeri 1 Penukal Melalui Program Market Day. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Daliana, R., & Rasyid, A. (2018). Implementasi Kebijakan Sekolah Dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja Di SMA Muhammadiyah 9 Rawabening Oku Timur. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Febriawati, H., Padila dan Betri, A. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia. hal 45-53.

Hadiyanto. (2013). Manajemen Peserta Didik Bernuansa Pendidikan Karakter. Jakarta: Penerbit Al Wasath.

Hendarwan. (2019). Pendidikan Karakter Era Milenial. Rosdakarya.

Ikhsan. (2014). Mengkonstruksi Revolusi Mental dalam Pendidikan. Jambi: jambiekspres.

Kafarisa, R. F., & Kristiawan, M. (2018). Kelas Komunitas Menunjang Terciptanya Karakter Komunikatif Peserta Didik Homeschooling Palembang. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Kristiawan, M., & Fitria, H. (2018). Menumbuhkan Rasa Cinta Kepada Allah Dan Mahluknya Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 6(2).

Kartini, D., & Yuhana (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Mensukseskan Program Literasi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(2).

Kristiawan, M. (2015). A Model of Educational Character in High School Al-Istiqamah Simpang Empat, West Pasaman, West Sumatera. Research Journal of Education, 1(2), 15-20.

Kristiawan, M. (2016). Telaah Revolusi Mental dan Pendidikan Karakter dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai dan Berakhlak Mulia. Ta'dib, 18(1), 13-25.

Kristiawan, M., Ahmad, S., Tobari, T., & Suhono, S. (2017). Desain Pembelajaran SMA Plus Negeri 2 Banyuasin III Berbasis Karakter Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 2(2), 403-432.

Kristiawan M., Maryanti, N., & Fitria, H. (2019). Membangun Karakter Peserta Didik Melalui Green School di SMK Negeri 2 Muara Enim. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(2).

Kristiawan, M., & Tobari. (2017). The Characteristics of the Full Day School Based Elementary School. Transylvanian Review, 1(1).

Lickona, T. (2016). Education for Character. Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Bumi Aksara

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Qualitative Data Analysis (Analisis Data Kualitatif). Penerbit UI Press.

Psikologizone. (2012). Waspada, jumlah anak stress semakin meningkat. Diakses pada tanggal 27 Maret 2019.

Renata, R., Kristiawan, M., & Pratami, F. A. R. (2017, December). Perbincangan Pendidikan Karakter. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Sayer, I. M., Kristiawan, M., & Agustina, M. (2018). Fairy Tale as a Medium for Children’s Character Cooperation Building. Al-Ta lim Journal, 25(2), 108-116.

Sugiyono. (2013). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&B). Bandung: Alfabeta.

Supardi. (2013). Sekolah Efektif (Konsep Dasar dan Prakteknya). Raja Grafindo Persada

Supinah dan Parmi, I. T. (2011). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Matematika di SD. Kementria Pendidikan Nasional Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika

Suprapto. (2014). Revolusi Mental Dimulai dari Pendidikan, Surabaya. Unika ma Cendikia http://www.jawapos.com/baca/artikel/6669/revolusi-mental-dimulai-dari-pendidikan

Undang-Undang Repbublik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa dengan Memaksimalkan Peran Orang Tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2).

Yustriani., & Yusnarni. (2018). Pemahaman Guru Terhadap Konsep Pendidikan Karakter Di SMP Kabupaten Musi Banyuasin. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1).

Downloads

Published

2020-01-23

How to Cite

Basyaruddin, N. Y., & Rifma, R. (2020). EVALUASI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 4–20. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i1.3498