PENGARUH SERTIFIKASI GURU DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KINERJA GURU

Fenti Ristianey, Edi Harapan, Destiniar Destiniar

Abstract


This research aims to determine the relationship between teacher certification and work motivation to teacher performance. The population taken in this research are teachers who have been certified to the state Junior high School in Kertapati district of Palembang for 94 people and the sample is the entire population. Research conducted following quantitative descriptive research procedures. The methods used in this research are quantitative descriptive giving answers to the formulation of this research problem. Therefore, the main data used in this research form a number. Data collection techniques through questionnaires, observations, documentation and library studies. The results of the study Show (1) that the teacher's certification and work motivation positively affect the teacher's performance, (2) The certification of teachers positively impact the teacher's performance, (3) The motivation of work positively influence the teacher's performance.


References


Agustinari Titiek. 2012. Pengaruh Motivasi Kerja dan Kompetensi Profesional Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kecamatan Jetis Kota Yogyakarta. Skripsi Pendidikan

Aqib, Z. 2009. Menjadi Guru Profesional Berstandar Nasional. Bandung: Yrama Widya

Dharma, S. 2008. Penilaian Kinerja Guru. Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan Ditjen PMTK Depdiknas

E. Mulyasa. 2013. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Penerbit Rosdakaya.Rosdakarya

Eliterius Sennen. 2011. Hubungan antara Kualifikasi Akademik, Kompetensi dan Motivasi kerja dengan Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Langke Rembong Kabupaten Manggarai. Tesis. Yogyakarta: PPS-UNY

Engkoswara & Komariah, Aan. 2010. Administrasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Hamalik, Oemar. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara

Handoko, T. Hani. 2011. Manajemen. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta

Hasibuan, M. S. P. 2012. Manajemen Sumber Daya Manusia: Pengertian. Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara

Khusnaini Mukh. 2015. Pengaruh Sertifikasi Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Sekolah Kelompok Kerja Madrasah Ibtidaiyah (Kkmi) Tingkat Kecamatan Limpung Kabupaten Batang Tahun Pelajaran 2014/2015. Tesis,Program Studi Manajemen Pendidikan Pasca Sarjana Universitas PGRI Semarang

Mangkunegara, P. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Martinis Yamin dan Maisah. 2010. Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Gaung Persada

Safe Hironimus, 2016. Pengaruh Sertifikasi Guru Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Negeri Di Kabupaten Timor Tengah Utara. Tesis Program Studi Magister Manajemen Program Pasca Sarjana, Universitas Terbuka. Jakarta

Sarimaya, F. 2008. Sertifikasi Guru Apa, Mengapa dan Bagaimana?. Bandung: Yrama Widya

Schieb, L. J. & Karabenick, S. A. 2011. Teacher Motivation and Professional Development: A Guide To Resources. Math and Science Partnership-Motivation Assessment Program. University of Michigan, Ann Arbor

Sedarmayanti. 2014. Sumber Daya Manusia Dan Produktivitas Kerja, Bandung: Mandar Maju

Soekarno, Puji R. 2009. Kinerja Guru dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. http://cindoprameswari.blogspot.com/2009/02/kinerja-guru-dan-faktor-faktor- yang-mempengaruhinya.html (28 Januari. 2020 Pukul 08.53 WIB)

Soetjipto. 2007. Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta

Sudiyono. 2003. Buku Ajar Teori Motivasi. Yogyakarta: FIP-UNY

Suhaimin, T. 2010. Definisi, Pengertian dan Takrifan Motivasi. Jakarta

Supardi. 2014. Kinerja Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Syafaruddin. 2008. Efektivitas Kebijakan Pendidikan, Konsep Strategi dan Aplikasi Kebijakan Menuju Organisasi Sekolah Efektif. Jakarta: Rineka Cipta

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen

Uno, H. B. 2008. Profesi Kependidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.3950

Refbacks

  • There are currently no refbacks.