PENGEMBANGAN MODUL ANTI NARKOBA

Verawati Verawati, Edi Harapan, Happy Fitria

Abstract


This study aims to determine the development of modules as teaching materials for anti-drug learning, to find out the quality of modules in learning anti-drugs in terms of content eligibility, language feasibility, feasibility of presentation, and feasibility of images, as well as to determine the effectiveness of the use of teaching materials in the form of modules in anti learning drugs. This study uses the Dick and Carey development model. The module feasibility test is carried out by means of product feasibility testing by reviewing trial design and review design and then given an observation sheet (walkthrough sheet) covering the suitability of content, media, and language by media experts, material experts, and linguists. The subjects of the trial were students of SMP Negeri 1 Indralaya Selatan through three stages: individual trials taken by 3 random students, small group trials consisting of 10 students, and field trials consisting of 28 students. The results of research and development of Anti Narcotics module produles namely the quality of the modules developed are valid according to material experts, media experts, and linguists. The Anti Narcotics Module is feasible and effective to be used by students during field trials and is able to assist students in learning drug material. This research is expected to be used as a reference for developing modules on other materials.

References


Asyhar, Rayanda. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.

Daryanto. 2013. Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Pengembangan Bahan Ajar dan Media. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Dick, W., & Carey, L., & Carey, J. O. 2009. The systematic design of instruction (7th Edition). Glenview. Illinois: Scott., Foreman and Company.

Hariani, S. 2009. Pengembangan Modul Perkecambahan Biji Berbasis Kontekstual. Desertasi. Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Hayatsyah. 2017. Implementasi Pimansu Dalam Pencegahan Narkoba. Jurnal EduTech Vol. 3 No. 1 Maret 2017 pp.89-108 ISSN: 2442-6024 e-ISSN: 2442-7063.

Herawati. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Modul Kemampuan Kognitif Untuk Orang Tua Taman Kanak-Kanak Usia 4-5 Tahun di Bandar Lampung. Tesis. Pascasarjana FKIP Universitas Lampung. Tidak diterbitkan.

Kibtyah, Maryatul. 2015. Pendekatan bimbingan dan konseling bagi korban pengguna narkoba. Jurnal Ilmu Dakwah, Vol. 35, No.1, Januari – Juni 2015 pp.52-77 ISSN 1693-8054.

Langrehr, John. 2006. Thinking Skill. Jakarta: PT Elex Komputindo Kelompok. Gramedia.

Majid, Ahmad. 2008. Perencanaan Pembelajaran. Bandung. Cetakan kelima. PT. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja.Rosdakarya.

Nugrahani, Mita. 2018. Pembelajaran Fisika dengan Pendekatan Saintifik menggunakan metode eksferimen dan metode proyek ditinjau dari kreatifitas dan kemampuan pemecahan masalah paa siswa kelas XI SMAN 2 Surakarta tahun pelajaran 2015-2016. Jurnal Pendidikan Konvergensi Edisi 25 Vol. 5 Juli 2018 pp.49-68 ISSN: 2301-9050.

Nurmalawati, Wardani. 2018. Peningkatan Prestasi Belajar IPS Materi Peristiwa Sekitar Proklamasi Melalui Model Pembelajaran Jigsaw pada Siswa Kelas VIIID SMP Al Muayyad Surakarta Semester Genap Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Empirisme Edisi 24 Vol.6 Maret 2018 pp.7-18 ISSN: 2301-5848.

Rasul, Djuharis. 2013. Pencegahan Penyalahgunaan Narkoba Di Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 19, Nomor 4, Desember 2013 pp.514-531.

Rukanti. 2017. Upaya meningkatkan motivasi dan hasil belajar mata pelajaran IPS mareeri kreativitas melalui metode Jigsaw bagi peserta didik kelas VIIA SMP Negeri 5 Purwodadi Grobogan pada Semester Genap tahun pelajaran 2015/2016. JurnalPendidikan Dwija Utama. Edisi 35 Vol.9 Mei 2017 pp.43-50 ISSN: 1979-9098.

Satiadarma, Monty P. dan Waruwu, Fidelis E. 2003. Mendidik Kecerdasan: Pedoman Bagi Orang Tua dan Guru Dalam Mendidik Anak Cerdas. Jakarta: Pustaka Populer Obor.

Sitepu, B. 2005. Memilih Buku Ajar. Jurnal Pendidikan Penabur. 4 (4): 113-126.

Sugiyono. 2017. Metode penelitian dan pengembangan: Research and Development. Bandung: Alfa Beta.

Sukirman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagodia.

Supriadi. 2000. Anatomi Buku Sekolah di Indonesia: Problematik Penilaian, Penyebaran Dan Pengunaan Buku Pelajaran. Buku Bacaan dan Buku Sumber. Jakarta: Adi Cipta.

Syamsuddin, Makmun Abin. 2005. Psikologi Kependidikan Perangkat Sistem. Pengajaran Modul. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tim Penyusun Modul Pembelajaran. 2006. Modul Pembelajaran. UNJ.

Undang-Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Undang-Undamg Nomor 35 tahun 2009 tentang Narkotika.

Walter Dick, Lou Carey. 2001. The Systemic Design of Instruction. United State: Addison-Wesley

Wiyani, Restiara, dkk. 2017. Pengaruh Pemberian Penyuluhan Terhadap Pengetahuan Pada Remaja Awal Tentang Bahaya Narkoba di MAN 1 Kelas X Malang. Jurnal Ilmiah Keperawatan, Vol. 2 No. 2 (2017).




DOI: http://dx.doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.3962

Refbacks

  • There are currently no refbacks.