PENGARUH MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DAN PROFESIONALISME GURU TERHADAP KINERJA GURU

Authors

  • Yeni Puspitasari Universitas PGRI Palembang
  • Tobari Tobari Universitas PGRI Palembang
  • Nila Kesumawati Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4036

Abstract

This study determined the effect of headmaster management and teacher professionalism on teacher’s performance. This research used quantitative methods with correlational type of research. The population of this study were 309 teachers Tanjung Raja Public Elementary School. The research sample was 76 people. Data collection techniques using documents and questionnaires. Data were analyzed using correlation analysis and multiple regression techniques. The results of the study show that (1) school principal management influences the performance of teachers; (2) teacher professionalism does not affect the performance of teachers; (3) school management and teacher professionalism do not affect the performance of teachers.

References

Agustin, R. (2015). Pengaruh Supervisi dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru. Palembang: Tesis Universitas PGRI.

Andriani, S., Kesumawati, N., & Kristiawan, M. (2018). The Influence of the Transformational Leadership and Work Motivation on Teachers Performance. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).

Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1).

Azuar, C. (2017). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Fungsi Guru Di SMA Muhammadiyah 2 Medan. Medan: Tesi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Byars. (2009). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Paguyangan Kabupaten Brebes. Semarang: Tesis Universitas Negeri Semarang.

Danniarti, R. (2018). Modul Panduan Profesionalisme Guru Yang Efektif Dalam Proses Pembelajaran. Palembang:CV Amanah.

Fattah, N. (2017). Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Bandung: CV. Pustaka Bani Quraisy.

Fitria, H. (2018). The Influence Of Organizational Culture And Trust Through The Teacher Performance In The Private Secondary School In Palembang. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7).

Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. ABDIMAS UNWAHAS, 4(1).

Fitria, H., Mukhtar, M., & Akbar, M. (2017). The Effect of Organizational Structure And Leadership Style on Teacher Performance In Private Secondary School. IJHCM (International Journal of Human Capital Management), 1(02), 101-112.

Follet, M. P. (2017). Management Manajemen. Jakarta: Selemba Empat.

Hamalik, O. (2017). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hasanah, M. L., & Kristiawan, M. (2019). Supervisi Akademik dan Bagaimana Kinerja Guru. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(2), 97-112.

Hasibuan. (2018). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Madrasah Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di MTS Negeri 2 RantauPrapat. Medan: Tesis Universitas Islam Negeri.

Hum, M. S. (2016). Pengembangan Profesionalisme Guru Berbasis MGMP. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Jarvis. (2009). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Paguyangan Kabupaten Brebes. Semarang: Tesis Universitas Negeri Semarang.

Juliartha. (2015). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Kristiawan, M., & Asvio, N. (2018). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Negeri Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 86-95.

Liskayani, L., Kristiawan, M., & Tobari, T. (2019). Evaluasi Kinerja Kepala Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Air Kumbang Berdasarkan Beban Kerja Sesuai dengan Peraturan Pemerintah. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2), 171-190.

Maister. (2014). Profesi Tenaga Kependidikan. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Maryanti, N., Rohana, R., & Kristiawan, M. (2020). The Principal’s Strategy In Preparing Students Ready To Face the Industrial Revolution 4.0. International Journal of Educational Review, 2(1), 54-69.

Mudlofir, A. (2014). Pendidik Profesional Konsep, Strategi dan Aplikasinya Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Muhaimin. (2017). Manajemen Pendidkan Aplikasinya Dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana.

Mulyasa, E. (2015). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Murtiningsih, M., Kristiawan, M., & Lian, B. (2019). The Correlation Between Supervision of Headmaster and Interpersonal Communication With Work Ethos of the Teacher. European Journal of Education Studies.

Muslich, M. (2017). Sertifikasi Guru Menuju Profesionalisme Pendidik. Jakarta: Bumi Aksara.

Renata, R., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The Influence of Headmaster’s Supervision and Achievement Motivation on Effective Teachers. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(4).

Robbins. (2009). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Paguyangan Kabupaten Brebes. Semarang: Tesis Universitas Negeri Semarang.

Rohiat. (2010). Manajemen Sekolah Teori Dasar dan Praktik. Bandung: PT Refika Aditama.

Salwa., Kristiawan, M., & Lian, B. (2019). The Effect of Academic Qualification, Work Experience and Work Motivation towards Primary School Principal Performance. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(8).

Siswanto, B. (2017). Pengantar Manajemen. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sriwahyuni, E., & Kristiawan, M. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengimplementasikan Standar Nasional Pendidikan (SNP) Pada SMK Negeri 2 Bukittinggi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(1).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarno. (2009). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Paguyangan Kabupaten Brebes. Semarang: Tesis Universitas Negeri Semarang.

Sumarno. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalitas Guru Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 1 Tepus. Yogyakarta: Tesis Universitas Negeri Yogyakarta.

Suryabrata, S. (2013). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Suryadi. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalitas Guru Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 1 Tepus. Yogyakarta: Tesis Universitas Negeri Yogyakarta.

Suryosubroto, B. (2017). Manajemen Pendidikan Di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sya’bani, Y. A. M. (2018). Profesi Keguruan Menjadi Guru Yang Religius dan Bermartabat. Gresik: Caremedia Communication.

Undang-undang No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

UPT Satuan Pendidikan Korwil Tanjung Raja tahun ajaran 2019/2020.

Usman, M. U. (2017). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Downloads

Published

2020-05-12

How to Cite

Puspitasari, Y., Tobari, T., & Kesumawati, N. (2020). PENGARUH MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DAN PROFESIONALISME GURU TERHADAP KINERJA GURU. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 88–99. https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4036