MANAJEMEN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DASAR

Authors

  • Desi Apriyani Universitas PGRI Palembang
  • Edi Harapan Universitas PGRI Palembang
  • Houtman Houtman Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4103

Abstract

This study determined the management of the SD Negeri 10 Indralaya Utara library. Sources of data in this study were principals, teachers, librarians and students in SD Negeri 10 Indralaya Utara. Data collection techniques observation, interview, documentation. Data analysis techniques 1) data reduction, 2) data presentation, and 3) data verification. The results showed that the four management components carried out by the SD Negeri 10 Indralaya Utara Library Manager well. It is known 1) the management of the SD Negeri 10 Indralaya Utara Library good; 2) the management of the SD Negeri 10 Indralaya Utara Library in terms of organization good; 3) SD Negeri 10 Indralaya Utara Library Management in terms of deployment very good; 4) SD Negeri 10 Indralaya Utara Library Management in terms of supervision very good.

References

Basuki, S. (2005). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Brantas. (2009). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Darmono. (2007). Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Grasindo.

Idrus, M. (2009). Metodelogi Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta: PT. Gelora Aksara

Iskandar. (2016). Manajemen dan Budaya Perpustakaan. Bandung: Refika Aditama.

Keppres 67/2000 Tentang: Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish

Lasa, H. S. (2006). Manajemen Organisasi. Jakarta: Dian Pustaka.

Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Manullang. M. (2005). Dasar-Dasar Manajemen. Yogyakarta: UGM Press

Purwono. (2013). Profesi Pustakawan Menghadapi Tantangan Perubahan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Prastowo, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif dalam Prespektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta.

Prastowo, A. (2013). Manajemen Perpustakaan Sekolah Professional. Jogjakarta: Diva Press.

Sapril, H. (2012). “Profesionalisme Pustakawanâ€. Dalam Jurnal Iqra’. Volume.06 No. 02. 2012.

Silalahi, U. (2011). Asas-Asas Manajemen. Bandung: Refika Aditama.

Sriwahyuni, E., & Kristiawan, M. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengimplementasikan Standar Nasional Pendidikan (SNP) Pada SMK Negeri 2 Bukittinggi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(1).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Surachman, A. (2013). “Pustakawan Asia Tenggara menghadapi Globalisasi dan Pasar Bebasâ€. Dalam http://eprints.rclis.org/17554/ Pada 14 April 2019 Pukul 20.00 WIB.

Sutarno, N. S. (2006). Perpustakaan dan Masyarakat. Jakarta: Sagung Seto.

Sutarno, N. S. (2006). Manajemen Perpustakaan: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Sagung Seto

Suharsaputra. (2012). Metode Penelitian: Kualitatif, Kuantitatif dan Tindakan. Bandung: PT. Refika Aduitama

Yusuf. (2007). Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Prenada Media.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Undang-Undang Nomor 43 Tahun 2007. Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Downloads

Published

2020-05-16

How to Cite

Apriyani, D., Harapan, E., & Houtman, H. (2020). MANAJEMEN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DASAR. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 132–139. https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4103