Five Levels Conceptual Change: Perubahan Konseptual Siswa Melalui Model Learning Cycle 6E Pada Konsep Dinamika Rotasi

Authors

  • Anifatul Mardiyah Universitas PGRI Madiun
  • Tantri Mayasari Universitas PGRI Madiun
  • Farida Huriawati Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.31851/luminous.v1i2.4223

Keywords:

perubahan konseptual, learning cycle

Abstract

The learning process can be achieved when there is a change in students' understanding of concepts in a better direction. These changes can be realized by the existence of an alternative learning model. The purpose of this study was to analyze the conceptual changes experienced by students on the material of rotational dynamics through the learning cycle 6E learning model. This research is a type of qualitative research with a descriptive approach. The research results obtained are an increase in understanding of student concepts based on the results of the analysis of the pre-test post-test answers and student observation in carrying out learning. The tendency of students shows students A and B in the level of change is in complementation, students C and D are in construction, students E and F are in revision, and students G and H do not experience conceptual change or no conceptual change.

References

Aprilianingrum, F., Jamzuri, & Supurwoko. (2015). IDENTIFIKASI MISKONSEPSI SISWA SMA KELASXI PADA MATERI DINAMIKA ROTASI DAN KESETIMBANGAN BENDA TEGAR TAHUN AJARAN 2013/2014. Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(1), 318–323.

Arsa, P. S. (2015). Belajar dan Pembelajaran : Strategi Belajar yang Menyenangkan. Yogyakarta: Media Akademi.

Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E model.

Halim, L., Yong, T. K., & Meerah, T. S. M. (2014). Overcoming Students’ Misconceptions on Forces in Equilibrium: An Action Research Study. Creative Education, 05(11), 1032–1042. https://doi.org/10.4236/ce.2014.511117

Hardini, I., & Puspitasari, D. (2015). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep & Implementasi) (Aulia, Ed.). Yogyakarta: Familia (Group Relasi Inti Media).

Hudha, M. N., Yuliati, L., & Sutopo, S. (2016). Perubahan Konseptual Fisika Dengan Authentic Problem Melalui Integrative Learning Pada Topik Gerak Lurus Pada Sma Suryabuana Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 6(1), 733. https://doi.org/10.21067/jip.v6i1.1078

Imaniyah, I., & Bakri, F. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. JPPPF : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Fisika p-ISSN: 2461-0933 | e-ISSN: 2461-1433, 1(1), 17–24. https://doi.org/doi.org/10.21009/1.01103

Kristianti, T., Widodo, A., & Suhandono, S. (2019). The Conceptual Change Assessment BASED ON ESSAY QUESTIONS IN CASE STUDY OF DNA/RNA AND INTRON TOPICS. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(1), 31–37.

Lappi, O. (2013). Qualitative Quantitative and Experimental Concept Possession, Criteria for Identifying Conceptual Change in Science Education. Science and Education, 22(6), 1347–1359. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9459-3

Lisma, Kurniawan, Y., & Sulastri, E. (2017). PENERAPAN MODEL LEARNING CYCLE (LC) 7E SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP ASPEK MENAFSIRKAN DAN MENYIMPULKAN PADA MATERI KALOR KELAS X SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 2(2), 35–37.

Maulida, A. (2017). Penerapan Instrumen Three-Tier Test untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa SMA pada Materi Keseimbangan Benda Tegar. JURNAL PHENOMENON, 07(2), 88–98.

Mulyastuti, H., Setyarsih, W., & J, M. N. R. (2016). Profil Reduksi Miskonsepsi Siswa Materi Dinamika Rotasi Sebagai Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran ECIRR Berbantuan Media Audiovisual. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 05(02), 82–84.

Ozge, H. A. (2014). THE EFFECT OF 5E LEARNING CYCLE INSTRUCTION ON 10TH GRADE STUDENTS’ UNDERSTANDING OF CELL DIVISION AND REPRODUCTION CONCEPTS. MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITY.

Partini, Budijanto, & Bachri, S. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN. Journal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan EISSN: 2502-471X Bulan Februari Tahun 2017, 2(2), 268–272.

Sadia, I. W. (2014). Model-model Pembelajaran Sains Konstruktivistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sari, R. P., & Rahmatan, H. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(02), 68–74.

Sulastri, E., & Hikmawati. (2018). PENGARUH MODEL LEARNING CYCLE 7E TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA SISWA KELAS XI SMAN 8 MATARAM. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(1), 56–65.

Suratno, T. (2008). Konstruktivisme, Konsepsi Alternatif dan Perubahan Konseptual dalam Pendidikan IPA. 1985–1987.

Sutirman. (2013). Media dan Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Syahrul, D. A., & Setyarsih, W. (2015). Identifikasi Miskonsepsi dan Penyebab Miskonsepsi Siswa dengan Three-tier Diagnostic Test Pada Materi Dinamika Rotasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 04(03), 67–70.

Veronika, T. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Terhadap Penguasaan Konsep Sistem Peredaran Darah Manusia Siswa Kelas VIII SMP Negeri 19 Palembang. Palembang.

Zubaidah, S., & Lestari, U. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 5E BERBANTUAN PETA KONSEP UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMA LABORATORIUM UM. (January 2018). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/322286282%0APENERAPAN

Zuhra, F., Hasan, M., & Safitri, R. (2017). MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE7E BERBANTUAN BUKU SAKU TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 134–139. Retrieved from http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi

Downloads

Published

31-07-2020

How to Cite

Mardiyah, A., Mayasari, T., & Huriawati, F. (2020). Five Levels Conceptual Change: Perubahan Konseptual Siswa Melalui Model Learning Cycle 6E Pada Konsep Dinamika Rotasi. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(2). https://doi.org/10.31851/luminous.v1i2.4223

Issue

Section

Articles