Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Membeli Produk Retail Pada Indomaret Wilayah Plaju

Authors

  • Hadli Universitas IBA Palembang
  • Ilhamsyah Universitas IBA Palembang
  • Sandi Leo Saputra Universitas IBA Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/jmanivestasi.v5i1.13038

Abstract

ABSTRACT

 

The issues discussed are whether cultural, social, personal and psychological factors simultaneously influence consumers in buying retail products at Indomaret Plaju Region and which variables are more dominant that influence consumers in buying retail products at Indomaret Plaju Region. With a population of 824 customers and the sample in the study was 90 respondents who were examined. The result is that all variables of cultural, social, personal and psychological factors influence the decision to buy retail products. The dominant variable is the personal factor variable, this is indicated by the regression coefficient which is larger than the cultural, social and psychological coefficients. Coefficient of Determination 0.745 or 74.5% of consumer purchasing decisions can be explained by variables (cultural, social, personal and psychological) while 25.5% is explained by other factors such as product brand, product quality, product packaging. The F test simultaneously influences the decision to buy retail products at Indomaret Bagus Kuning Plaju. The t test of each variable X partially each influences the decision to buy retail products at Indomaret Bagus Kuning Plaju.

 

Keywords: Cultural, Social, Personal And Psychological Factors

 

 

ABSTRAK

 

Permasalahan yang dibahas adalah apakah faktor budaya, sosial, pribadi dan psikologi secara simultan yang mempengaruhi konsumen dalam membeli produk retail pada Indomaret Wilayah Plaju serta variabel mana yang lebih dominan yang mempengaruhi konsumen dalam membeli produk retail pada Indomaret Wilayah Plaju. Dengan populasi sebanyak 824 pelanggan dan sampel dalam penelitian adalah berjumlah 90 responden yang di teliti. Hasilnya            bahwa semua variabel faktor  budaya,  sosial,  pribadi  dan psikologi berpengaruh terhadap keputusan membeli produk retail. Variabel yang dominan  adalah variabel faktor pribadi, hal ini ditunjukkan oleh koefisien regresi yang lebih besar dibandingkan dengan koefisien budaya, sosial dan psikologi. Koefisien Determinasi 0,745 atau 74,5% keputusan pembelian konsumen dapat dijelaskan oleh variabel (budaya, sosial, pribadi dan psikologi) sedangkan 25,5% dijelaskan faktor lain seperti merk produk, mutu produk, pengemasan produk. Uji F secara simultan berpengaruh terhadap keputusan membeli produk retail pada Indomaret Bagus Kuning Plaju. Uji t dari tiap variabel X secara parsial masing- masing berpengaruh terhadap keputusan membeli produk retail pada Indomaret Bagus Kuning Plaju.

 

Kata Kunci: Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologi

Downloads

Published

2023-09-02