Pengaruh Manajemen Konflik Terhadap Kepuasan Anggota ORMAWA FEB Universitas PGRI Palembang
DOI:
https://doi.org/10.31851/jmanivestasi.v6i1.16607Abstract
ABSTRACT
This research aims to determine the effect of conflict management on the satisfaction of members of Ormawa FEB Universitas PGRI Palembang. The population in this study were all members of the Ormawa FEB Universitas PGRI Palembang. The sampling technique used proportionate stratified random sampling technique, with a total sample of 53 people. The data analysis technique uses simple linear regression with the help of the SPSS v program. 22. The results of the research show that there is a partial influence of conflict management on the satisfaction of Ormawa FEB Universitas PGRI Palembang members. The results of the determination test with an R Square value of 0.692 or 69.2%, which means that the influence of conflict management on the member satisfaction variable is 69.2%, and the remainder is influenced by other factors not mentioned in this research model.
Keywords : Conflict management, member satisfaction.
ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh manajemen konflik terhadap kepuasaan anggota Ormawa FEB Universitas PGRI Palembang. Populasi dalam penelitian ini adalah Seluruh anggota Ormawa FEB Universitas PGRI Palembang. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik proportionate stratified random sampling, dengan jumlah sampel sebanyak 53 orang. Teknik analisis data menggunakan regresi linear sederhana dengan bantu program spss v. 22. Hasil dari penelitian menunjukan terdapat pengaruh secara parsial manajemen konflik terhadap kepuasan anggota Ormawa FEB Universitas PGRI Palembang. Hasil dari uji determinasi dengan nilai R Square 0,692 atau sebesar 69,2% yang berarti pengaruh manajemen konflik terhadap variabel kepuasan anggota sebesar 69,2%, dan sisanya dipengaruhi faktor lain yang tidak disebutkan dalam model penelitian ini.
Keywords : Manajemen Konflik, Kepuasan Anggota.
References
Fernando, M., Mihardjo, A. I., & Widjaja, D. C. (2018). Analisis pengaruh gaya manajemen konflik terhadap kinerja karyawan di hotel sheraton surabaya.
Kasinem. (2020). Pengaruh kepercayaan dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada hotel bukit serelo lahat. Jurnal Media Wahana Ekonomika,17(4),329- 339. DOI: http://dx.doi.org/10.31851/j mwe.v17i4.5096
Kotler , & Phillip. (2012). Manajemen pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Lovelock, C., & Wirtz. (2011). Service marketing. Pearson: New Jersey USA.
Peterson, S. R. (2003). The dynamic relationship between performance feedback, trust and conflict in groups: a longitudinal study. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 92, 102-112.
Pinatih, G. A., & Vembriati, N. (2019). Persepsi penggunaan gaya manajemen konflik oleh pemimpin terhadap kepuasan anggota di organisasi kemahasiswaan universitas udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 6(2), 270-279.
Priyatno, D. (2013). Analisis korelasi, regresi, dan multivariate dengan SPSS. Yogyakarta: Gaya Media.
Rusdiana, A. (2015). Manajemen konflik. Bandung: Pustaka Setia.
Sudaryono. (2016). Manajemen pemasaran teori dan implementasi. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Sugiyono. (2016 & 2019). Metode penelitian kuantitatif kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi, A.(2010). Manajemen pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.
Sukaesih, D., Mulyani, A., & Usman, B. (2020). Pengaruh harga dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan pada PT. TIKI JNE sub agen kayuagung. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 17(1), 18-36. DOI: http://dx.doi.org/10.31851/j mwe.v17i1.4288
Tjiptono, F. (2019). Kepuasan pelanggan konsep, pengukuran & strategi. Yogyakarta: Penerbit andi.
Wahyudi, & Hidayat, W. (2019). Manajemen konflik dan stres dalam organisasi. Bandung: Alfabeta.
Wartini, S. (2015). Strategi manajemen konflik sebagai upaya meningkatkan kinerja teamwork tenaga kependidikan. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 6(1), 64-73.https://doi.org/10.29244/jmo. v6i1.12194
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen dan Investasi (MANIVESTASI)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the publisher of the journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License in line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.