Pengaruh Citra Merek dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Eiger
DOI:
https://doi.org/10.31851/jmanivestasi.v3i2.7381Abstract
ABSTRACT
The problem in this research is whether there is an influence of brand image and lifestyle partially or simultaneously (simultaneously) on the purchase decision of Eiger products. The purpose of this study was to determine the effect of brand image and lifestyle partially or jointly on the purchase decision of Eiger products. The problem limitation in this research is the Eiger store in Seberang Ulu II, Palembang city. The method used in this research is quantitative method. Data collection techniques were carried out by observation and questionnaire questionnaire. Data analysis techniques used are classical assumption tests, multiple linear regression, hypothesis testing, correlation coefficient tests and coefficient of determination tests. Based on the research results, it can be seen that 1) there is no partially significant effect of brand image on purchasing decisions for Eiger products. This is evidenced by the value of tcount <ttable of -0.157 <1.660 with a significant value of 0.876> 0.05, the value of the coefficient b = -0.014, which means that the more brand image according to the purchase decision will also decrease; 2) there is a partially significant influence of lifestyle on purchasing decisions. This is evidenced by the value of tcount> ttable of 8.761> 1.660 with a significant value of 0.000 <0.05 and a coefficient of b = 0.685, which means that the greater the consumer's lifestyle, the greater the purchasing decision; 3) there is a significant effect on brand image and lifestyle together (simultaneously) on purchasing decisions. This is evidenced by the value of Fcount> Ftable of 55.881> 3.09 and a significant value of 0.000 <0.05, the magnitude of the influence of the independent variables (brand image and lifestyle) on the dependent variable (purchase decision).
Keywords: Brand Image, Lifestyle, Purchase Decision
Â
ABSTRAK
Permasalahan dalam penelitian ini apakah ada pengaruh citra merek dan gaya hidup secara parsial maupun secara bersama-sama (simultan) terhadap keputusan pembelian produk Eiger. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh citra merek dan gaya hidup secara parsial maupun secara bersama-sama terhadap keputusan pembelian produk Eiger. Batasan masalah dalam penelitian ini adalah store Eiger di Seberang Ulu II, kota Palembang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi dan angket kuesioner. Teknik analisi data yang digunakan uji asumsi klasik, regresi linier berganda, uji hipotesis, uji koefisien korelasi dan uji koefisien determinasi. Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui 1) tidak ada pengaruh signifikan citra merek secara parsial terhadap keputusan pembelian produk Eiger. Hal ini dibuktikan dengan nilai thitung < ttabel sebesar -0,157 < 1,660 dengan nilai signifikan 0,876 > 0,05 nilai koefisien b = -0,014 yang artinya semakin citra merek menurut maka keputusan pembelian juga akan berkurang; 2) ada pengaruh yang signifikan gaya hidup secara parsial terhadap kepuputusan pembelian. Hal ini dibuktikan dengan nilai thitung > ttabel sebesar 8,761 > 1,660 dengan nilai signifikan 0,000 < 0,05 dan nilai koefisien b = 0,685 yang artinya semakin besar gaya hidup konsumen maka semakin besar pula keputusan pembelian; 3) ada pengaruh yang signifikan citra merek dan gaya hidup secara bersama-sama (simultan) terhadap kepuutusan pembelian. Hal ini dibuktikan dengan nilai Fhitung > Ftabel sebesar 55,881 > 3,09 dan nilai signifikan sebesar 0,000 < 0,05 besarnya pengaruh variabel bebas (citra merek dan gaya hidup) terhadap variabel terikat (keputusan pembelian).
Kata Kunci: Citra Merek, Gaya Hidup, Keputusan PembelianReferences
Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Produk dan Citra Merek (Planing & Strategi). Surabaya: CV. Qiara Media.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Mahanani, E. (2018). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga dan Gaya hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Matahari mall. Universitas Persada Indonesia.
Pangestu, S. D., & Suryoko, S. (2016). Pengaruh Gaya Hidup (Lifestyle) dan Harga terhadap Keputusan Pembelian (Studi kasus pada pelanggan Peacockoffie Semarang). Jurnal Administrasi Bisnis Vol.5.
Prasetyaningsih, & Sukardiman. (2015). Pengaruh Citra Merek dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Tas Branded Tiruan Pada Wanita Karir di Jakarta. Jakarta.
Priyatno, D. (2018). SPSS Panduan Mudah Olah Data Bagi Mahasiswa & Umum. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Sangadji. Sopiah, E. M. (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Gramedia pustaka.
Setiadi. Nugroho J. (2015). Perilaku Konsumen. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. S. (2013). Membuat Segmentasi Berdasarkan Life Style (Gaya Hidup). Universitas Ma Chung Malang.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the received article shall be assigned to the publisher of the journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License in line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.