Analisis Keterampilan Guru Dalam Mengadakan Variasi Pembelajaran Seni Budaya
DOI:
https://doi.org/10.31851/sitakara.v8i1.11467Abstract
Penelitian bertujuan untuk mengetahui keterampilan guru dalam mengadakan variasi pembelajaran seni budaya siswa kelas IX di SMP Negeri 15 Palembang. Guna mendekati masalah ini dipergunakan acuan teori dari Mulyasa dalam buku guru yang profesional, teori ini menjelaskan mengenai cara-cara guru dalam melaksanakan pembelajaran mulai dari variasi pembelajaran yang didalamnya terdapat variasi gaya mengajar, variasi media pembelajaran dan variasi pola interaksi. Metode penilitian adalah metode deskriptif kualitatif, Teknik pengumpulan data yaitu menggunakan teknik observasi, teknik wawancara dan teknik dokumentasi. Setelah pengumpulan data dilakukan dan data yang sudah dianalisis, maka terdapat hasil penelitian dan pembahasan yang dapat disimpulkan bahwa variasi keterampilan guru di SMP negeri 15 Palembang terutama pada pembelajaran seni budaya pada siswa kelas IX sudah berjalan sehingga pembelajaran dapat berjalan dengan baik dan hasil yang diterima oleh para siswa juga maksimal.
Kata Kunci: . Kata kunci: keterampilan variasi, variasi pembelajaran, hasil belajar
References
Ali, M. (2010). Guru dalam proses Belajar Mengajar . Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Cahyadi. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar Siswa dan Penampilan Guru
Fitriani. (2016). Implementasi Variasi Mengajar Guru Kelas V di Sekolah Dasar Negeri 3 Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1-12.
Handayani, N. G. (2013). Perfomansi Guru Pemanfaatan Keterampilan Mengadakan Variasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas X . jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Hera, T. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Kerja Kelompok Terhadap Hasil Belajar Tari Tanggai Pada Siswa kelas VIII di SMP Negeri 33 Palembang. Sitakara.
Hera, T. (2021). Pengaruh Model pembelajaran Explicit Instruction Pada Pembelajaran Tari Daerah Sebagai Dasar Keterampilan Menari Tradisi. Sitakara, 40-54.
Hera, T. (2022). Pengembangan video pembelajaran tari berbasis budaya lokal untuk siswa SD. Sitakara, 97-107.
Heryawati, Y. (2016). Seni Pertunjukan dan Ritual. Yogyakarta: Ombak Tiga.
Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran . Bandung: PT.Remaja rosdakarya.
Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2019). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurhayati. (2015). Analisis Keterampilan Guru dalam Memberikan Variasi Stimulus pada Pembelajaran sekolah Dasar. Skripsi.perpustakaan.upi.edu.
Rohimah, S. H. (2017). Implementasi Keterampilan Mengadakan Variasi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA PGRI 04 Gandrungman. Skripsi.repository.iainpurwokerto.ac.id.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumiah, N. (2013). Analisis Keterampilan Mengajar Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.
Suparman. (2010). Gaya Mengajar yang Menyenangkan Siswa. Yogyakarta: Pinus.
Thoifuri. (2013). Menjadi Guru Insiator. Semarang: Media Campus.
Uniarsi, M. (2014). penerapan Keterampilan Guru Mengadakan Variasi pada Pembelajaran .
Usman, M. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosdakarya
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Putri Permata Sari, Irfan Kurniawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Sitakara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Sitakara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Sitakara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Sitakara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Sitakara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Sitakara entitles the author(s) to no royalties or other fees.
Sitakara Jurnal oleh http://univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/sitakara dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .